Sieć Obywatelska Watchdog Polska
sprawa-8657@federowanie.siecobywatelska.pl
Do Urzędu Miejskiego w Krotoszynie wpłynął wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zakresie:
- czy w urzędzie gminy (miejskim/miasta), w którymś z jego wydziałów, w jednostce organizacyjnej gminy (np. ośrodek kultury) lub w samorządowej osobie prawnej (np. w spółce należącej do gminy), prowadzone są media?;
- jeśli tak, wnosimy o podanie jakiego typu media są prowadzone (np. gazeta, radio, telewizja, inne - jakie) i wskazane jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej gminy;
- prosimy o podanie linku, jeżeli media są dostępne w Internecie;
- jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o informację czy jest on zarejestrowany w sądzie;
- jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o przesłanie ostatnich 5 numerów - licząc od dnia odpowiedzi na wniosek, w formacie pdf.;
- prosimy o informację o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku.
Odpowiadając na wniosek proszę przyjąć, co następuje.
W Urzędzie Miejskim w Krotoszynie prowadzona jest oficjalna strona internetowa Miasta i Gminy Krotoszyn oraz strona na Facebooku, ponadto wszystkie jednostki organizacyjne gminy prowadzą swoje strony w internecie;
- strona internetowa miasta i gminy dostępna jest pod adresem www.krotoszyn.pl, natomiast adresy jednostek organizacyjnych dostępne są na stronie http://krotoszyn.pl/strona-45-krotoszynskie_linki_urzedy_i_instytucje.html;
Miasto i Gmina Krotoszyn obecnie nie wydaje żadnej własnej gazety, ani czasopisma i nie prowadzi innych mediów.
W ocenie organu, do którego skierowano powyższy wniosek, żądanie danych o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku stanowią informację publiczną przetworzoną. Organ bowiem na dzień złożenia wniosku nie posiada gotowego wykazu/listy wymienionych danych z uwzględnieniem kryteriów wskazanych we wniosku. Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330) informacja publiczna przetworzona może może być udostępniona tylko w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
W związku z powyższym organ wystosował do Wnioskodawcy pismo o treści jak niżej i wezwał do wykazania w jakim zakresie udostępnienie żądanych informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania.
Stosownie bowiem do cytowanego przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej uzyskanie informacji publicznej przetworzonej wymaga oceny pod kątem wystąpienia po stronie wnioskodawcy przesłanki szczególnie istotnego interesu publicznego. Prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej ma bowiem jedynie taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania wniosku swoje indywidualne, realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej, której przygotowania się domaga. Aby móc dokonać oceny czy dany wnioskodawca posiada szczególnie istotny interes publiczny konieczna jest jego identyfikacja oraz stwierdzenie, że osoba podająca się za reprezentanta osoby prawnej, w której imieniu występuje z wnioskiem, ma prawo do takiej reprezentacji.
Aby zatem móc dokonać oceny czy dany wnioskodawca posiada szczególnie istotny interes publiczny konieczna jest jego identyfikacja oraz stwierdzenie, że jest on autentyczny (faktycznie istnieje). Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzecznictwie sądowym – w przypadku gdy okazuje się, że żądana informacja ma charakter informacji publicznej przetworzonej – wymagane jest zindywidualizowanie wnioskodawcy, a więc jego pisemny podpis na piśmie (ewentualnie bezpieczny podpis elektroniczny).
Wymienione informacje proszę przekazać w postaci uzupełnionego wniosku o udostępnienie żądanych informacji, podpisanego własnoręcznym podpisem lub bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Wniosek z dnia 18.07.2018 r. przesłany drogą mailową nie jest opatrzony podpisem a tym samym nie odpowiada warunkom, jakie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego statuują w odniesieniu do podań (przepis art. 63 § 1- 3 a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm. - dalej k.p.a.) Brak ten winien być usuwany w postępowaniu naprawczym, regulowanym w art. 64 § 2 k.p.a. zgodnie, którym jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
W związku z powyższym działając na podstawie art 64 § 2 w związku z art. 63 §1 k.p.a. wzywam do usunięcia braków formalnych przedmiotowego wniosku z 18.07.2018 r. poprzez złożenie wniosku (podania), uzupełnionego w wykazanie szczególnie istotnego interesu publicznego w uzyskaniu żądanych informacji, opatrzonego własnoręcznym podpisem osób upoważnionych do reprezentowania wnioskodawcy lub bezpiecznym podpisem elektronicznym – w terminie siedmiu dni od daty otrzymania niniejszego pisma.
Jednocześnie informuję, że nieusunięcie wyżej wymienionych braków wniosku w powyższym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.).
Ponadto informuję, że z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy - przedmiotowy wniosek we wskazanej części będzie zrealizowany w terminie, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, tj. w terminie do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Wyznaczam termin załatwienia wniosku do dnia 18.08.2018 roku.