image013.png
|
województwo ©
łódzkie
*
|
image014.png
|
|
image015.png
|
|
image016.png
|
|
image017.png
|
|
image018.png
|
|
Klauzula_informacyjna.pdf
|
Załącznik Nr 7 do „Procedury udostępniania informacji
publicznej lub przekazywania informacji sektora publicznego
w celu ponownego wykorzystywania w Urzędzie
Marszałkowskim Województwa Łódzkiego” z dnia JA SMOuza. 1910.
INFORMACJA © WARUNKACH PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH Szanowny/a Pan/Pani,
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej zwane „RODO”), uprzejmie informuję, iż:
1) Administratorem Pani/Pana danych jest Marszałek Województwa Łódzkiego — al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź.
2) Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pisząc na adres e-mail: iodQdlodzkie.pl lub na adres siedziby Administratora.
3) Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu załatwienia wniosku o udostępnienie informacji publicznej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO w związku z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
4) Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą:
« organy uprawnione do otrzymania Pani/Pana danych na podstawie przepisów prawa (m.in. sądy, prokuratura, organy kontroli itd.),
e dostawcy systemów informatycznych i usług IT,
« operatorzy pocztowi i kurierscy dostarczający korespondencję.
5) Dane będą przechowywane przez okres 5 lat.
6) Posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jeśli wystąpią przesłanki wymienione w art. 17 i 18 RODO.
7) Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych narusza przepisy RODO. Adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
8) Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Niepodanie adresu poczty elektronicznej, adresu korespondencyjnego lub adresu EPUAP w przypadku wyboru tej formy przekazania iniurmacji skutkuje nierozpoznaniem wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Strona 14 jł
|
ASII.1431.248.2023_odpowiedz.pdf
|
=" © _. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego województwo . 2 ż -
u e Departament Administracji i Społeczeństwa Informacyjnego tódzkie
al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, tel. /+48/ 42 663 37 10 e-mail: asQ©lodzkie.pl, www.lodzkie.pl
Łódź, dnia.2Cgrudnia 2023 ASII.1431.248.2023
Państwo
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
= de PPETZESEK kC | SD
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 13 grudnia 2023 r., informuję że udostępniliśmy już Państwu wnioskowane informacje.
W dniu 11 lipca 2023 r. zwróciliście się Państwo do UMWŁ z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, który zawierał identyczne pytania jak wniosek z 13 grudnia 2023 r. W dniu 20 lipca UMWŁ poprosił Państwa o doprecyzowanie niektórych pytań wniosku z 11 lipca, a w dniu 4 sierpnia Urząd udzielił odpowiedzi na wniosek.
W załączeniu przesyłam kopię wniosku z 11 lipca, pisma UMWŁ z 20 lipca oraz odpowiedzi
z 4 sierpnia 2023 r.
|
ASII.1431.151.2023_wniosek.pdf
|
| woJEWODzTwA ŁoDzKIEGO |
Biuro Podawcze
Od: sprawa-52137Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Wysłano: wtorek, 11 lipca 2023 11:10
Do: biuro.podawczeGlodzkie.pl UMWI — 20;
Temat: Wniosek dot. wnioskowania o informację -2023.07.11.65444
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. I Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko), wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
inne.
mo mo aogSoP
5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed I stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
1
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52137QQ0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany!.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio?, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razyż.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
2
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022 10. Rekomendacje
Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52137(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
1. da (2022), The RR and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, 4e975-en, s. 139-140. 2. m. (2022), * ECOYCy, and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2),
;/lunesdoc.unest k:/48223/pf0000. | 5. 20. 3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje
dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: ;/lwww.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/.
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: ;//www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro(Qsiecobywatelska.pl skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl | www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
|
ASII.1431.151.2023_pismo.pdf
|
© . Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego województwo ik 5 3 z z u e Departament Administracji i Społeczeństwa Informacyjnego tódzkie
al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, tel. /+48/ 42 663 37 10 e-mail: asQlodzkie.pl, www.lodzkie.pl
Łódź, dnia ŻOlipca 2023
ASII.1431.151.2023
Państwo
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
W dnia 11 lipca 2023 r. złożyliście Państwo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego (UMWŁ) wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Proszę o doprecyzowanie wniosku, poprzez
odpowiedź na poniższe pytania:
4) Czy wniosek odnosi się wyłącznie do pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej? W pytaniu nr 1 wskazano, że pytanie odnosi się tylko do wniosków pisemnych. Jednak w kolejnych pytaniach nie precyzują Państwo o jakie wnioski dokładnie chodzi (pisemne czy elektroniczne);
2) Co rozumiecie Państwo pod pojęciem „udostępnienia pełnej informacji" (pytanie nr 2 wniosku)? Czy pod „udostępnienie pełnej informacji" należy kwalifikować także takie sytuacje jak poinformowanie wnioskodawcy, że np.:
a) dana informacja nie stanowi informacji publicznej; b) UMWŁ nie posiada przedmiotowej informacji i właściwy w sprawie jest inny organ; c) Sprawa podlega rozpatrzeniu w innym trybie, itp.;
3) O jakie „skargi na decyzje do sądów administracyjnych” chodzi w pytaniu nr 6? Na decyzje administracyjne wydane przez UMWŁ w sprawie odmowy dostępu do informacji publicznej, przysługuje odwołanie do SKO w Łodzi a nie skarga do WSA w Łodzi.
Proszę o przesłanie odpowiedzi na powyższe pytania na adres mailowy crwQlodzkie.pl do dnia 26 lipca 2023 r.
Jednocześnie informuję, że z uwagi na potrzebę poczekania na doprecyzowanie przez Państwa wniosku, a następnie analizy rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej (celem wybrania wnioskowanych przez Państwa informacji), nie jesteśmy w stanie udzielić Państwu odpowiedzi w terminie 14dni. Zgodnie zart. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, informacja zostanie udostępniona do 7 sierpnia 2023 r.
płać
Michał Konecki
|
ASII.1431.151.2023_odpowiedz.pdf
|
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego Departament Administracji i Społeczeństwa Informacyjnego
u . tódzkie al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, tel. /+48/ 42 663 37 10 e-mail: asQ©lodzkie.pl, www.lodzkie.pl
województwo ©
Łódź, dnia V sierpnia 2023 ASII.1431.127.2023
Państwo Szymon Osowski Katarzyna Batko-Tołuć
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
7 DR Watchdog Polska ku Mae num ona kwa,
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 11 lipca 2023 r., przedstawiam odpowiedzi na zadane pytania.
Jednocześnie informuję, że w związku z faktem iż nie odpowiedzieliście Państwo na nasze pismo z 20 lipca 2023 r., zawierające prośbę o doprecyzowanie wniosku (w szczególności w zakresie pkt 1, 2, 6), UMWŁ samodzielnie zinterpretował, użyte we wniosku, pojęcia nieostre.
Ad 1 W 2022 r. do UMWŁ wpłynęło 12 pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
Ad 2 UMWŁ wykonał w 2022 r. wszystkie wnioski w całości, w tym wydał 5 decyzji odmowych — nie
doprecyzowaliście Państwo co rozumiecie pod pojęciem „udostępnienia pełnej informacji”.
Ad 3 W 2022 r. wydano 5 decyzji o odmowie dostępu do informacji publicznej.
Ad 4 Wszystkie decyzje o odmowie dostępu do informacji publicznej, wydane w 2022 r., uzasadnione były faktem, że wnioskowane informacje podległy ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy.
Ad 5 W 2022 r. wnioskodawcy złożyli 2 skargi na bezczynność w przedmiocie dostępu do informacji publicznej.
Ad 6 Tak jak wskazano w piśmie z 20 lipca 2023 r., na decyzje administracyjne wydane przez UMWŁ w sprawie odmowy dostępu do informacji publicznej, przysługuje odwołanie do SKO w Łodzi a nie skarga do sądu
administracyjnego.
Ad 7 W 2022 r. UMVWYŁ nie naliczył w żadnej sprawie opłaty za udostępnienie informacji publicznej.
Ad 8
Nie, Organ nie publikuje w BIP rejestru wniosków o udostepnienie informacji publicznej.
Ad 9 Tak, w UMWVŁ jest zatrudniona osoba, której zakres obowiązków dotyczy koordynacji dostępu do informacji publicznej.
Adres korespondencyjny:
us og © Departament Administracji i Społeczeństwa Informacyjnego Łódzkie
al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź
|