Areszt Śledczy w Opolu
SŁUŻBA 45-033 Opole, ul. Sądowa 4
WIĘZIENNA tel. 77 454 56 47, fax 77 453 97 41, email: as_opoleQ©sw.gov.pl
S/P.0143.3.2024.A0 Opole, dn. 63 maja 2024 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-70351Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek z dnia 25.04.2024 r. przesłany drogą elektroniczną
o udostępnienie informacji publicznej obejmujący pytania o dostępność wybranych internetowych
stron urzędowych na wydzielonych stanowiskach komputerowych ,o dostępne możliwości
składania wniosków o udostępnienie informacji publicznej wewnątrz jednostki, w której przebywa
osoba tymczasowo aresztowana , ale i na zewnątrz (do innych podmiotów zobowiązanych),
o charakter tej korespondencji (korespondencja urzędowa, rozmowy wchodzące albo
niewychodzące w limity przysługujących połączeń telefonicznych) i czynności związane z jej
doręczaniem (cenzura i nadzór korespondencji), liczby wszystkich wniosków o udostępnienie
informacji publicznej, które wpłynęły do dyrektora Aresztu Śledczego w Opolu w 2023 r., liczby
spraw, które zostały rozpatrzone negatywnie, informacji o stanowisku osoby odpowiedzialnej za
udostępnianie informacji publicznej, a także rejestru wniosków o udostępnienie informacji
publicznej oraz rejestrów dotyczących wniosków, skarg i próśb osób skazanych lub tymczasowo
aresztowanych informuję, co następuje:
Ad. 1. Czy tymczasowo aresztowany (osoby przebywające w areszcie śledczym albo
oddziale aresztu w zakładzie karnym) przysługuje możliwość dostępu do wszystkich stron
podmiotowych Biuletynu Informacji Publicznej na wydzielonych stanowiskach komputerowych?
Tak.
Ad. 2. Czy skazanym przysługuje możliwość dostępu do innych urzędowych stron
internetowych (np. dzienniki rzędowe, bazy orzeczeń sądów krajowych i międzynarodowych):
TAK.
Ad. 3. Czy w areszcie śledczym istnieje kiosk internetowy? NIE.
Ad. 4. Czy tymczasowo aresztowanym zapewnia się możliwość realizacji prawa do
informacji na wniosek? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Prosimy o zaznaczenie właściwej
odpowiedzi/kilku właściwych odpowiedzi:
a) możliwość nadania wniosku o udostępnienie informacji publicznej (kolejnych pism w
tej sprawie) do wybranego podmiotu zobowiązanego drogą pocztową, bez cenzury lub
nadzoru korespondencji ;
b) możliwość nadania wniosku o udostępnienie informacji publicznej (kolejnych pism w
tej sprawie) do wybranego podmiotu zobowiązanego drogą pocztową, po cenzurze
lub nadzorze korespondencji;
e) możliwość dostępu do aparatu telefonicznego w celu złożenia ustnego wniosku o
udostępnienie informacji publicznej podczas połączenia z wybranym podmiotem
zobowiązanym, w ramach limitu przysługujących połączeń z wybranym podmiotem
zobowiązanym, w ramach limitu przysługujących połączeń
f) możliwość skorzystania ze stanowiska komputerowego celem przeglądania stron BIP,
na zasadach określonych w zarządzeniu nr 37/20 Dyrektora Generalnego Służby
Więziennej z dnia 20 maja 2020 r. w sprawie udostępniania osobom pozbawionym
wolności Biuletynu Informacji Publicznej, zmienionego zarządzeniem nr 42/20 z dnia
03 czerwca 2020 r.
Ad. 5. Czy korespondencja w sprawie udostępnienia informacji publicznej prowadzona na
podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej jako traktowana jako
korespondencja urzędowa, która nie podlega cenzurze i/lub nadzorowi?
Co do zasady zgodnie z art. 217b $ 1 kkw korespondencję tymczasowo aresztowanego przesyła się
za pośrednictwem organu, do którego dyspozycji tymczasowo aresztowany pozostaje. W wypadku
gdy tymczasowo aresztowany pozostaje do dyspozycji kilku organów, jego korespondencję
przesyła się organowi, którego postanowienie wprowadzono do wykonania jako pierwsze, chyba
że organy te zarządzą inaczej. Natomiast korespondencję tymczasowo aresztowanego z
przedstawicielem niebędącym adwokatem ani radcą prawnym, który został zaaprobowany przez
Przewodniczącego |zby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka do reprezentowania
tymczasowo aresztowanego przed tym (Trybunałem, Rzecznikiem Praw Obywatelskich,
Rzecznikiem Praw Dziecka oraz organami powołanymi na podstawie ratyfikowanych przez
Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych dotyczących ochrony praw człowieka przesyła
się bezpośrednio do adresata. Odpowiednio powyższą zasadę stosuje się do korespondencji
tymczasowo aresztowanego z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innymi organami
państwowymi oraz organami samorządu terytorialnego, chyba że organ, do którego dyspozycji
tymczasowo aresztowany pozostaje, zarządzi inaczej. Z tej też przyczyny, w praktyce, jako iż
korespondencja zawierająca wniosek o udostępnienie informacji publicznej (kolejnych pism w tej
sprawie) w przeważającej większości kierowana jest do organu państwowego, który jednocześnie
stanowi jeden z podmiotów o których mowa w art. 4 ustawy o dostępnie do informacji publicznej,
nie podlega ona cenzurze ani nadzorowi.
Podsumowując, korespondencję tymczasowo aresztowanego innego rodzaju niż
wymienioną w art. 217b 8 2 lub 3 kkw przesyła się za pośrednictwem organu dysponującego (art.
217b 8 1 zd. 1 kkw). W szczególności chodzi w tym przypadku o korespondencję prywatną
tymczasowo aresztowanego.
Ad. 6. Czy podczas przyjęć skazanych przez dyrektora albo kierowników działów zakładu
karnego (lub osoby ich zastępujące) umożliwia się osobie przebywającej w zakładzie karnym
złożenie ustnego lub pisemnego wniosku o udostępnienie informacji publicznej? TAK.
Ad. 7. Czy tymczasowo aresztowani mogą mieć w celi komputer (laptop, tablet) z
dostępem do własnego routera internetowego (za zgodą i pod warunkiem zablokowania dostępu
do wybranych stron)?
Zgodnie z art. 216 $ 1 zdanie drugie kodeksu karnego wykonawczego tymczasowo aresztowany
nie może posiadać środków łączności, urządzeń technicznych służących do rejestrowania i
odtwarzania informacji, sprzętu komputerowego, a także, poza depozytem, przedmiotów i
dokumentów, które mogą utrudniać prawidłowy tok postępowania karnego.Zakaz przewidziany
w art. 2168 1 zd. 2 KKW obejmuje expressis verbis środki łączności, urządzenia techniczne stużące
do rejestrowania i odtwarzania informacji, sprzęt komputerowy. Ponadto zakres analizowanego
zakazu odnosi się również do wszelkich przedmiotów i dokumentów, które mogą utrudniać
prawidłowy tok postępowania karnego. W przypadku ostatnio wymienionych przedmiotów mogą
one być przechowywane w depozycie aresztu śledczego.
Ad. 8. lle czynnych samoinkasujących aparatów telefonicznych znajduje się na terenie
aresztu śledczego?: 14.
Ad. 9. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej , które organ otrzymał w
2023 r. (wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły drogą pisemną
oraz elektroniczną): 7.
Ad. 10. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji
publicznej? 0 (zero).
Ad. 11. W ilu sprawach z 2023 r. organ stwierdził, że wnioskodawca nadużywa
prawa do informacji? O (zero).
Ad. 12. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji
publicznej? Jeśli tak, to w jakiej formie?
c) rejestr papierowo-elektroniczny
Ad. 13. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej?
Radca prawny.
Ad. 14. Liczba wniosków i próśb zarejestrowanych w 2023 r. w ewidencji wniosków
ipróśb: wyniosła 201 (dot. aresztu śledczego wraz z oddziałami podległymi).
Ad. 15. Czy ewidencja wniosków i próśb jest prowadzona w formie elektronicznej:
NIE.
Ad. 16. Liczba skarg zarejestrowanych w 2023 r., przekazanych następnie do bazy
Danych Osób Pozbawionych Wolności: wyniosła 123 (dot. aresztu śledczego wraz z
oddziałami podległymi).
Wyk. w 1 egz. + klauzula informacyjna RODO:
Klauzula informacyjna:
Realizując Pana prawo do uzyskania potwierdzenia w zakresie przetwarzania Pana danych
osobowych określonego w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej „rozporządzeniem”
informuję:
1. Administratorem w Areszcie Śledczym w Opolu jest Dyrektor Aresztu Śledczego w Opolu,
Adres: ul. Sądowa 4, 45-033, Opole,
Telefon: +48 77 454 56 47,
E-mail: as_opoleQ©sw.gov.pl.
2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Adres: ul. Sądowa 2, 45-033, Opole,
Telefon: + 48 77 549 22 82,
Email: bernadeta.wnekQsw.gov.pl.
3, Cel oraz podstawa prawna przetwarzania Pani danych osobowych:
Pana dane będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej
— podstawą prawną przetwarzania danych jest konieczność wypełnienia obowiązków prawnych
spoczywających na administratorze wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej, tj. art. 10 tejże ustawy.
4. Odbiorcami Pana danych osobowych mogą być:
a) Jednostki organizacyjne Służby Więziennej,
b) Organy władzy publicznej oraz organy wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie
organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie
obowiązującego prawa,
c) Inne podmioty, które na podstawie stosownych umów przetwarzają dane osobowe.
5. Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowych:
Dane osobowe mogą być przekazywane do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych
wyłącznie w uzasadnionych wypadkach i tylko wtedy, gdy przepisy prawa na to pozwalają.
6. Okres, przez który dane osobowe będą przechowane w Areszcie Śledczym w Opolu:
Pana dane osobowe są przechowywane przez okres przewidziany w przepisach powszechnie
obowiązującego prawa, niezbędny do realizacji celów, dla których zostały zebrane, natomiast
okres ten, co do zasady, określany jest na podstawie przepisów o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach.
7. Pana prawa, jako osób, których dane osobowe dotyczą:
W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują Panu następujące uprawnienia:
a) prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
b) prawo do żądania sprostowania (poprawienia) danych osobowych, w przypadku gdy dane są
nieprawidłowe lub niekompletne;
c) prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. „prawo do bycia zapomnianym”),
w przypadku gdy:
e dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane, lub w inny sposób przetwarzane;
« wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych,
e dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
« dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisów
prawa;
d)prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, w przypadku gdy:
e kwestionuje Pan prawidłowość danych osobowych,
przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a sprzeciwia się Pan ich usunięciu, żądając w
zamian ich ograniczenia,
administrator nie potrzebuje już danych osobowych dla swoich celów przetwarzania, ale są Panu
potrzebne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
wniesie Pan sprzeciw wobec przetwarzania danych, do czasu ustalenia, czy prawnie uzasadnione
podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;
e) prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
f) Jeżeli Pana dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody, w każdej chwili może Pan tę
zgodę wycofać, wówczas Areszt Śledczy w Opolu zaprzestanie przetwarzania danych pozyskanych
na podstawie zgody.
Szczególnego podkreślenia jednak wymaga, iż powyższe prawa mogą zostać ograniczone na
podstawie przepisów odrębnych, w szczególności przepisów ustawy o ochronie informacji
niejawnych oraz ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
8. Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego:
Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony
Danych Osobowych, jeżeli uzna, że przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy
rozporządzenia.
9. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji: .
Pozyskane dane nie będą podlegać zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym
profilowaniu, o którym mowa wart. 22 ust. 1 i 4 rozporządzenia.
5
10.
Podanie Pana danych jest dobrowolne. Jednak, gdy Pan żąda udostępnienia informacji w określony
sposób lub w określonej formie, brak podania danych niezbędnych do wywiązania się z zakresu
wniosku, uniemożliwi nam jego rozpoznanie.
Podanie danych wnioskodawcy może być jednak konieczne, jeżeli zaistnieje sytuacja odmowy
udostępnienia informacji publicznej lub umorzenia postępowania o udostępnienie informacji,
gdzie przepis prawa nakłada na nas obowiązek wydania decyzji na podstawie przepisów Kodeksu
postępowania administracyjnego.
Wykonano w 1 egzemplarzach:
1. email