Nadleśnictwo Świerczyna
Świerczyna, dnia 16.11.2020
Zn.spr.: SA.0172.8.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-33830(0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Świerczyna
w dniu 04 listopada 2020 roku.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a.
Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo Świerczyna, Świerczyna 1A, 78-531 Świerczyna, www.swierczyna.szczecinek.lasy.gov.pl
tel.: +48 94 361-86-22, fax: +48 94 361-86-49, e-mail: swierczynaQszczecinek.lasy.gov.pl
Bank BNP Paribas 92 2030 0045 1110 0000 0033 0480 www lasy.gov.pl
-2-
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji.
Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich
przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w
postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako
„przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika z Państwa wniosku - że każde
zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty
pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie
ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym
czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w
sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane
opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do
nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i
uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie
do nas kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do
sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub
komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na
nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji
w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo,
w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów
czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod
-3-
adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie
ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej”
(tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w
zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok
NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu
pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w
tym dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości
oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych
za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag,
postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach
„zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie
ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
-4-
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa
jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych,
które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć
prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie
zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia
12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu
urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu,
a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych
dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą
nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich
zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
-5-
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki
leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i
każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza
dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy
odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o
planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o
zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010
r., II SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem
Daniel Grodziński
Nadleśniczy
Podpisano elektronicznie