Nadleśnictwo Grodziec
Grodziec, dnia 18.11.2020 r.
Zn. Spr.: NK.0172.11.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: konsultacji społecznych w Nadleśnictwie
Szanowni Państwo,
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w Państwa
wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo
Grodziec w dniu 05.11.2020r.:
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej
na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
Sprawę prowadzi: Danuta Nowicka - Starszy Specjalista ds. pracowniczych i obronnych, Starszy Specjalista ds. pracowniczych,
Nadleśnictwo Grodziec, ul. Leśna 50, 62-580 Grodziec
tel.: +48 63 24-85-027, fax: +48 63 24-85-027 *8, e-mail: grodziecQpoznan.lasy.gov.pl www.grodziec.lasy.gov.
– 2 –
informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika
z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie
archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy
oczekiwań
jakiejkolwiek
reakcji
ze
strony
nadleśnictwa,
lecz
bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane
do
nadleśnictwa).
Gromadzimy
i
dysponujemy
informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,
ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani
– 3 –
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa
definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi
profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia
i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie
z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia
na
żądanej
liście
przypadków
uwag,
postulatów
czy
wniosków
zgłaszanych
w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za
kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1
– 4 –
wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa
jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
wzywam Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych
i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia
12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu
urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu,
a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych
dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą
nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich
zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki
– 5 –
leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany
i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza
dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu
i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie
o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem
o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21
grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Do wiadomości:
1.
a/a
Nadleśniczy
Nadleśnictwa Grodziec
Waldemar Cierniak
/podpisano elektronicznie/