Nadleśnictwo Złotów
Złotów, 19.11.2020 r.
Z.0172.3.2020
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-33719Q©fedrowanie.siecobywatelska.pl
lwyłącznie drogą elektroniczną/
Dotyczy: procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony
społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej
W odpowiedzi na maila z dnia 04.11.2020 r. (godzina wpływu na skrzynkę pocztową
Nadleśnictwa Złotów 21:49) poniżej przedstawiamy odpowiedź na pytania.
Pytanie 1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej
na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
e. w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
tak, to w jaki sposób.
f. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Q
Odpowiedź dot. pyt. nr 1.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci
„zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”.
Nie sposób przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do
Nadleśnictwo Złotów, al. P. J. Lenne 1, 77-400 Złotów, NIP: 767-000-52-10
tel.: +48 67 263 34 71, fax: + 67 263 25 57, e-mail: zlotowQpila.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
http://www.zlotow.pila.lasy.gov.pl
2
nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa,
zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza, że nie muszą być
przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii
i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki
leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane do
nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas
kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą
tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa
w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w
Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności
i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie
jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony
społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez
Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo
brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania
papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu
pandemii COVID-19 w systemie hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w
przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości
danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć
ewentualną konieczność przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz
3
komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy
lata wstecz albo konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag,
postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacji w mediach „zainicjowanych
przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku
gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów
ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o
dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych
informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez
nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z
tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym
kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu
żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście
może gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie
nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować
Państwa o opłacie.
Pytanie nr 2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie
zmian w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
Odpowiedź dot. pyt. nr 2.
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzenia lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012 r. w
sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego
planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach
Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na
temat
gospodarki
leśnej”
sposób
ich
rozpatrywania
lub
prowadzenia
jest
4
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego
sposobu i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i
uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego to Państwa pytanie nie może zostać przez nas uwzględnione, gdyż pytanie o
zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II
SAB/Wa 219/10).
Z poważaniem,
Tomasz Konieczny
Nadleśniczy