Re: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwie Srokowo przez KatarzynaBatkoToluc w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #195 z Nadleśnictwo Srokowo
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.
2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.
3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji
--
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-16 09:47:37.785296+00:00 z adresu {{ email }}:
> Szanowni Państwo, Poniżej udzielamy odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w
> Państwa wiadomości otrzymanej przez Nadleśnictwo Srokowo w dniu 4 listopada
> 2020r. o udostępnienie informacji publicznej,: 1. Wnioskujemy o
> przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele
> strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
> gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku wnioskujemy o
> podanie: 1. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia
> gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? 2. zagadnień, których dotyczyły
> postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną. 3. kanałów
> komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną 4. rezultatów zgłaszania
> postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności
> informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo
> zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki
> sposób. 5. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną. Zmuszeni jesteśmy
> prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż w obecnej postaci
> uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu,
> wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
> "współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej" w
> postaci "zgłaszania postulatów, wniosków i uwag", które definiujecie m.in. jako
> "przesłanie zapytania". Nie sposób przyjąć - jak wynika z Państwa wniosku - że
> każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy,
> różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze etc.) jest "formą
> wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej".
> Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
> przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
> ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie "formą wygłaszania
> opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej". Państwa
> wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą
> być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
> wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
> gromadzi choćby informacji o przypadkach "wyrażania zaniepokojenia w postaci
> artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną". Tak samo nie
> rejestruje każdego "udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej" każdej osoby
> z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie
> gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
> korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań,
> uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
> nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym
> w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
> informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki
> leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji
> lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną,
> elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa
> w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach
> jednak nie jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej
> warunkom określonym w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet
> spełniających warunek konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań
> formułowanych przez internautów w serwisach społecznościowych pod adresem
> nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić,
> kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji "strony społecznej"
> (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowymi profilami). Wreszcie nawet
> udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia
> 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
> przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
> przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
> wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z: § ogromnym
> zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku; § brakiem możliwości
> oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do
> przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych
> zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej
> możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
> archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii
> COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); § koniecznością dodatkowej pracy
> związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania
> informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji
> korespondencji; § możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo
> dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu
> przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym
> czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy
> prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w
> serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
> żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
> publikacji w mediach "zainicjowanych przez stronę społeczną" w sytuacji, gdy
> nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
> prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
> mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może
> być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
> ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
> przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
> uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
> dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
> podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi
> te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
> odpowiadającej tym kosztom. W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam
> prawidłowej odpowiedzi, wzywam Państwa do: § uzupełnienia wniosku poprzez
> m.in. dokładniejsze niż "przestrzeń ostatnich trzech lat" wskazanie zakresu dat,
> którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań zawartych we
> wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych informacji i
> możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
> gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to
> robić); § wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września
> 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie
> tych informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu
> publicznego. Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym
> terminie nadleśnictwo zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by
> udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało
> przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie. 2. Czy w
> najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
> planowane? W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania
> lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika
> z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
> środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
> sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
> inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
> Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
> (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
> regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych
> "procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
> prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej" sposób ich rozpatrywania
> lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego,
> jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w
> jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu i formy odpowiedzi lub
> innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu
> przez nadleśnictwo zmian w "procesach", jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione
> są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
> Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia
> przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
> publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia
> 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Z wyrazami szacunku: z-ca nadleśniczego Artur
> Kurek