Suchedniów dnia 20 października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Suchedniów
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Suchedniów
ul. Bodzentyńska 16
26-130 Suchedniów
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Sprawa-3404@fedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Suchedniów (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako „Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku),
informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno – osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. Wnioskodawca zwrócił się o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku),
informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno – osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 31.08.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art. 13 ust. 2 u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno – osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (“u.o.d.o.”), do której przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: “Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych.” Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. W tym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: “[…] należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci – nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz orzecznictwa – te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową – w zaistniałym stanie faktycznym – okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
warunki sprzedaży,
formy zabezpieczenia umów,
harmonogramy realizacji umów,
poziom cen
masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że „[…] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGL LP nie rezygnuje z przysługującej mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
podmiotami, których dobro – prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Mgr inż. Piotr Fitas
Nadleśniczy Nadleśnictwa Suchedniów
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13 października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Suchedniów o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.