Re: FW: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez MarzenaBlaszczyk w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #102 z Nadleśnictwo Bircza
Szanowni Państwo,
na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania.
Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie od 1 listopada 2017 do 31 grudnia 2020.
Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej wnioski, postulaty i uwagi odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były kierowane w postaci pism bądź petycji składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną.
Dla każdego przypadku wnioskujemy o:
przesłanie dokumentacji: pism strony społecznej oraz wszystkich odpowiedzi nadleśnictwa na nie wraz z załącznikami.
przesłanie informacji o finalnych rezultatach zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
WYJAŚNIENIE
Zgodnie z informacją pozyskaną przez nas od Lasów Państwowych, informacje powyższe są w nadleśnictwach przechowywane i archiwizowane zgodnie z obowiązującymi wewnętrznymi procedurami. Jak potwierdziliśmy również w FSC Polska, przechowywanie takiej dokumentacji jest jednym z kryteriów standardu certyfikatu FSC.
Informacja o którą wnioskujemy jest bezsprzecznie informacją o środowisku. Zgodnie z art. 1 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w przypadku w jakim przepisy innych ustaw określają odmiennie zasady i tryb dostępu do informacji, to będą one miały zastosowanie przed ustawą o dostępie do informacji publicznej. Ustawodawca w art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wskazał, że „Ustawa określa zasady i tryb postępowania w sprawach udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie”. Ustawa ta będzie miała pierwszeństwo w każdym przypadku w jakim wniosek o informację dotyczy informacji o środowisku i jego ochronie.
Wniosek dotyczy procesu wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska, jako taki bezsprzecznie ma związek ze środowiskiem, czy też z jego ochroną. Art. 9 ust. 1 pkt. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stanowi: „Udostępnieniu, o którym mowa w art. 8, podlegają informacje dotyczące: środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów”.
Warto w tym zakresie wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2016 r., I OSK 2267/14: „Nie można zgodzić się ze stanowiskiem skarżącego kasacyjnie, że istnieje dualizm prawny w zakresie udostępniania informacji publicznej, objętych dyspozycją art. 8 i art. 9 udiś. Nie ma bowiem żadnych podstaw by wskazywać na jakieś elementy podlegające ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku, a pozostałe udostępniane w oparciu o udip. Jeżeli materia decyzji dotyczy informacji o środowisku i jego ochrony, to informacji publicznej o tej decyzji udziela się w oparciu o ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku. W każdym przypadku, gdy przedmiotem konkretnego postępowania będzie któryś z celów określonych w art. 1 pkt 1 lit. a udiś, rozwiązania wynikające z tej ustawy znajdować będą zastosowanie. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku wprowadziła otwartą definicję informacji o środowisku i jego ochronie, stanowiąc w art. 9 ust. 1 m. in., że udostępnieniu podlegają informacje dotyczące stanu elementów środowiska oraz wzajemnych oddziaływań między tymi elementami, emisji i zanieczyszczeń (wyrok NSA z 20.3.2012 r., I OSK 2451/11, cbosa).”.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email: {{EMAIL}}
Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Batko-Tołuć i Marzena Błaszczyk
Członkinie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-12-04 10:20:09.214099+00:00 z adresu {{ email }}:
> Dzień dobry. Nadleśnictwo Bircza w załączeniu przesyła odpowiedź na pytanie.
> Z poważaniem Bernadetta Koterbicka Starszy Referent ds. Administracji tel. 16
> 652 22 80 e-mail: {{ email }}
> [2020-08-04_11h19_05] 37-740 Bircza, Stara Bircza 99 tel.: +48 16 652 22 80,
> fax. 16 652 22 81 e-mail: {{ email }}
> www.bircza.krosno.lasy.gov.pl Na podstawie prawa do informacji
> wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania odnoszą się do
> wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i
> współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej, które:
> 1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli,
> inaczej mówiąc tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie
> tworzenia nowego PUL. 2. miały miejsce w Nadleśnictwie na przestrzeni ostatnich
> trzech lat. Przyjęte definicje terminów użytych we wniosku: "strona
> społeczna", "kanały komunikacji i zgłaszanie postulatów, uwag i wniosków" podano
> poniżej. Pytania zadaje Sieć Obywatelska Watchdog Polska, która jest
> wnioskodawcą, we współpracy z inicjatywą Lasy i Obywatele. Pytania: 1.
> Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
> przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
> prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla każdego przypadku
> wnioskujemy o podanie: a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
> prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? b. zagadnień, których
> dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez stronę społeczną. c.
> kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną d. rezultatów zgłaszania
> postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w szczególności
> informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo
> zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki
> sposób. e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną. 2. Czy w
> najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
> planowane? W pytaniach powyżej przyjęliśmy następujące definicje: "Kanały
> komunikacji": sposób w jaki Nadleśnictwo komunikuje się ze stroną społeczną,
> między innymi obejmuje: BIP, stronę internetową, gazety, radio, media
> społecznościowe, obwieszczenia, poczta tradycyjna, poczta elektroniczna (email),
> telefon, komunikatory internetowe, bezpośrednie spotkania, etc. "Strona
> społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e,
> organizacje pozarządowe, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje
> "Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych
> form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
> leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania,
> bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie
> zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę
> społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki
> leśnej, etc. Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i
> Nadleśnictwo nie może podać ich danych osobowych, proszę opisać takiego
> przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki typu przedstawicieli strony
> społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc . Jeżeli
> dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację
> dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
> Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres
> email: {{ email }} W razie dodatkowych pytań
> prosimy dzwonić na numer telefonu: 515-832-707 Szymon Osowski i Katarzyna
> Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji --
> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605
> Warszawa www.siecobywatelska.pl NIP 526282872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla
> m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru
> Sądowego