(2) Nadleśnictwo Dretyń
Dretyń, dnia 05.02.2021
Zn.spr.: SA.0172.2.2021
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
Szanowni Państwo
W nawiązaniu do Państwa wniosku o udostępnienie informacji w zakresie
konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach o gospodarce leśnej, przesłanego pocztą elektroniczną:
1) dnia 19 stycznia 2021 r. — dotyczącego „pism bądź petycji składanych
lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną”,
wzywam Państwa do przesłania w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego
pisma:
1) wniosku, którego rozpatrzenia Państwo oczekują, prawidłowo podpisanego
przez osoby uprawnione do reprezentacjj — pod rygorem pozostawienia
wniosku bez rozpoznania;
2) wyjaśnień, w jakim zakresie uzyskanie przez Państwa żądanych informacji jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego — pod rygorem uznania,
że uzyskanie przez Państwa tych informacji nie jest szczególnie istotne
dla interesu publicznego i odmowy udostępnienia informacji.
Uzasadnienie
1. Właściwa ustawa
Wnioskodawca twierdzi, że do informacji będących przedmiotem jego wniosku
zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, www.lasy.gov.pl
e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl
4P) Nadleśnictwo Dretyń
2
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm,,
zwanej dalej „u.u.i.ś.”). Zdaniem Wnioskodawcy jego wniosek dotyczy procesu
wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska,
jako taki bezsprzecznie ma związek ze środowiskiem, czy też z jego ochroną.
Wnioskodawca powołuje się przy tym na przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 uui.ś.
oraz na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2016 r., | OSK
2267/14.
Przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wskazuje jedną z kategorii informacji
o środowisku i jego ochronie. Należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem
sądowym: „Tryb udostępniania informacji publicznej dotyczącej środowiska i jego
ochrony jest trybem szczególnym w stosunku do trybu udzielania informacji publicznej
uregulowanego w ustawie o dostępie do informacji publicznej i dotyczy jedynie
udzielania informacji, która spełnia warunki określone w art. 9 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku.” (np. wyrok NSA z dnia
20 marca 2012 r., sygn. akt: I OSK 2451/11). Jeżeli więc żądane informacje
nie mieszczą się w katalogu informacji zawartym w art. 9 ust. 1 uuiś,,
to nie podlegają one udostępnieniu w trybie tej ustawy, lecz na zasadach ogólnych,
tj. w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U.
z 2020 r., poz. 2176, zwanej dalej „u.d.i.p.”). Nie ma znaczenia to, na którą ustawę
powołał się Wnioskodawca, gdyż jak stwierdza ww. wyrok: „Jeśli więc, tak jak to miało
miejsce w przedmiotowej sprawie, wnioskodawca nieprawidłowo uzasadnił podstawę
swego żądania wskazując na ustawę o dostępie do informacji publicznej zamiast
na ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku, to organ powinien nadać
wnioskowi bieg biorąc pod uwagę materię żądania. Niewątpliwie to materialna treść
żądania determinuje postępowanie w sprawie i wskazuje, jakie przepisy mają
zastosowanie.'. Informacje żądane przez Skarżącego dotyczą „procesów konsultacji
społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej”, a konkretnie „postulatów, wniosków i uwag dotyczących
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa zgłaszanych przez stronę
społeczną” oraz „rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną”, „które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia
nowego PUL”. Tymczasem przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wymienia informacje
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl _ WWW.lasy.gov.pl
z
y
4 3
"U
"= 7
Ń A
Nadleśnictwo Dretyń
|
dotyczące „środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne
dotyczące środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia
w sprawie ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć
na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia,
o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę
tych elementów. Spośród tych elementów w niniejszej sprawie przedmiotem
rozważań mogą być: „plany w sprawie ochrony środowiska”, „działania wpływające
lub mogące wpłynąć na elementy środowiska”, a także „środki i działania, które mają
na celu ochronę tych elementów”.
Plan urządzenia lasu, jako podstawowy dokument gospodarki leśnej (art. 6 ust.
1 pkt 6 ustawy o lasach), służy realizacji jej celów i zadań. Trwale zrównoważona
gospodarka leśna opiera się na wypełnianiu przez lasy zarówno funkcji ochronnych,
gospodarczych, jak i społecznych (art. 6 ust. 1 pkt la ustawy o lasach).
Tak, więc również plan urządzenia lasu jest dokumentem kompleksowym, regulującym
nie tylko sprawy „ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania
zasobów i upraw leśnych”, ale także „pozyskiwania drewna, żywicy, choinek, karpiny,
kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego” oraz „realizację pozaprodukcyjnych
funkcji lasu” (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach). Plan urządzenia lasu, choć
ma na celu między innymi ochronę elementów środowiska, nie jest jednak „planem
w sprawie ochrony środowiska” ani „środkiem, który ma na celu ochronę tych
elementów”.
Ponadto należy z całą mocą podkreślić, że czym innym są informacje dotyczące
konkretnego dokumentu (planu), a czym innym informacje o postulatach, wnioskach
i uwagach dotyczących prowadzenia gospodarki leśnej, które dotyczyły wdrażania już
zatwierdzonego planu. Zgłaszania tych postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną nie można również uznać za „działania”, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt
3 u.u.i.ś., gdyż w przepisie tym chodzi o działania władzy publicznej, a nie o postulaty
społeczne w zakresie podjęcia lub zaniechania działań przez władze. Trudno również
uznać, by informacje o rezultatach zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez
stronę społeczną, a w szczególności informacje, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany, stanowiły same z siebie
informacje dotyczące działań wpływających na elementy środowiska, czy też działań
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
7, Nadleśnictwo Dretyń
AP)
mających na celu ochronę tych elementów. Ponieważ więc żądane informacje
nie mieszczą się w katalogu informacj zawartym w art. 9 ust. 1 uuiś,,
a w szczególności w pkt. 3, to nie podlegają one udostępnieniu w trybie tej ustawy,
lecz na zasadach ogólnych, tj. w trybie u.d.i.p.
2. Informacja przetworzona
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p., prawo do informacji publicznej obejmuje
uprawnienia do uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest
to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Jak wyjaśnia orzecznictwo sądowe,
„informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna
suma informacji tzw. informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania
przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak na treść żądania, udostępnienie
wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o wspomnianym wyżej prostym
charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz,
zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią,
zatem takie informacje proste informacją przetworzoną, której udzielenie jest
skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego." (wyrok Naczelnego
Sądu Administracyjnego z dnia 7 grudnia 2011 r., sygn. akt I OSK 1737/11, wyrok
z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt | OSK 1347/05). „Suma tzw. informacji
prostych może być uznana za informację przetworzoną pod warunkiem, że szeroki
zakres wniosku o udostępnienie informacji wymaga użycia tak znacznych środków
osobowych, np. dla zgromadzenia wielu dokumentów, ich zanonimizowania
i skopiowania, iż zakłóci to normalny tok działania podmiotu zobowiązanego." (wyrok z
dnia 21 października 2020 r., sygn. akt I OSK 834/2020).
Opisane wyżej przesłanki zachodzą w przypadku przedmiotowego wniosku.
Jego realizacja wymaga, bowiem przejrzenia wszelkich „pism bądź petycji składanych
lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną” z okresu
ponad trzech lat, z których znaczna część może już znajdować się w archiwum.
Jednakże nawet skuteczne wyszukanie pism zawierających „wnioski, postulaty i uwagi
odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie” z żądanego okresu
nie pozwala jeszcze na realizację przedmiotowego wniosku, tj. na „przesłanie
dokumentacji: pism strony społecznej”. Jest tak, dlatego, że „dokumenty prywatne
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Po. Nadleśnictwo Dretyń
nie są informacją publiczną, nawet, jeśli znajdują się w posiadaniu podmiotu
zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej i w jakimś stopniu dotyczą "sprawy
publicznej" w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p., bo w związku z nią zostały zgromadzone”
(por. wyroki NSA: z dnia 19 lipca 2019 r., | OSK 273/18; z dnia 11 maja 2011 r., I OSK
189/11; z dnia 11 maja 2006 r., II OSK 812/05) . Zgodnie z orzecznictwem sądowym
„dokumenty prywatne znajdujące się w posiadaniu organu mogą stanowić podstawę
do sformułowania odpowiedzi na wniosek o informację publiczną, a zatem zawierać
informacje podlegające udostępnieniu” (por. wyroki NSA: z dnia 27 czerwca 2017 .,
| OSK 2807/15; z dnia 15 marca 2017 r., I OSK 1531/15; z dnia 13 czerwca 2014 r.,
| OSK 3070/13). Wobec powyższego wyszukane pisma wymagałyby dalszej „obróbki”
w postaci przepisania ich treści, a ponadto — zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy —
opisania ich autorów według typologii zaproponowanej przez Wnioskodawcę,
np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka, etc. .
Zakres koniecznych działań będzie jeszcze większy, jeśli żądane informacje
dotyczą także przesyłanych zapytań (w tym wniosków o dostęp do informacji),
przypadków „wyrażenia zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego
zainicjowanego przez stronę społeczną)”, przypadków, gdy „o informację występują
bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa”,
czy wreszcie przypadków, „gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło
w zebraniu lokalnej społeczności, na którym omawiane były kwestie związane
z gospodarką leśną”, np. w klubie seniora.
Podsumowując, udostępnienie informacj w żądanym zakresie wymaga
od nadleśnictwa ich przetworzenia, wiążącego się z dodatkowym nakładem pracy.
Jest to związane z:
e bardzo dużym zakresem czasowym i przedmiotowym wniosku,
e koniecznością przeglądania papierowych archiwów — w sytuacji, gdy pracownicy
nadleśnictwa pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym
lub hybrydowym,
e koniecznością przetworzenia ogromnej ilości danych, związaną m.in. z ochroną
danych osobowych osób fizycznych w przypadku udostępniania informacji
odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Ge) Nadleśnictwo Dretyń
a także wynikającą z powyższych okoliczności koniecznością oddelegowania
przez nadleśnictwo pracownika wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji.
3. Podpisanie wniosku
W przypadku uznania, że uzyskanie informacji przetworzonych nie jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego, wchodzi w grę odmowa udostępnienia
informacji. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, „gdy choćby potencjalnie zachodzi
możliwość podjęcia decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub decyzji
o umorzeniu postępowania, albo też jakiegokolwiek innego aktu administracyjnego,
który wiązałby się z ustaleniem podmiotu, od którego pochodzi wniosek, do usunięcia
braków formalnych wniosku znajduje zastosowanie art. 64 $ 2 k.p.a.” (por. wyrok NSA
z dnia 27 marca 2018 r., sygn. akt I OSK 1701/16). Jak podkreślił NSA w wyroku
z dnia 16 grudnia 2009 r., sygn. akt I OSK 1002/09, "wszystkie te przypadki, w których
ma dojść do podjęcia przez organ aktu administracyjnego, w tym zwłaszcza
kwalifikowanego, jakim jest decyzja administracyjna (odmowna oraz o umorzeniu
postępowania), bezwzględnie wymagać będą własnoręcznego podpisu wnioskodawcy
(podpisu elektronicznego) na wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
a jego brak winien być usuwany w postępowaniu naprawczym, regulowanym
w ar. 64 $ 2 k.p.a.” Stanowisko to zostało zaakceptowane w orzecznictwie
Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. postanowienie NSA z dnia 29 lutego 2012
r, | OW 196/11; wyroki NSA: z dnia 4 lutego 2016 r., I OSK 873/15; z dnia 26 maja
2017 r., | OSK 2534/16; z dnia 27 września 2017 r., | OSK 7/17; z dnia 12 października
2017 r., I OSK 430/17; z dnia 18 stycznia 2018 r., | OSK 758/16, wyrok NSA z dnia 11
maja 2018 r., | OSK 1586).
Z poważaniem
j
NADLĄŚ
N
as ICZY,
Nadleśnictwo Dretyń, Dretyń 84, 77-200 Miastko
tel.: +48 59 858 16 55, fax: +48 59 858 16 96, e-mail: dretynQszczecinek.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl