- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #70
Praworządność szkół #70
Instytucja: |
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W BĘDZINIE |
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
4 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Re: Wniosek o informację DOPAMINA LAB przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W BĘDZINIE
Ocena LLM: D) email jest potwierdzeniem dostarczenia lub otwarcia maila z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W BĘDZINIE
i nie zawiera odpowiedzi na pytania z wniosku o informację publiczną.Załączniki
- odp_05.02.2023.pdf
SZKOŁA
inm. HHormela |
E>
w B
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
im. Kornela Makuszyńskiego Będzin 05.02.2024 r.
ul. H. Kołłątaja 63, 42-506 Będzin
1IP: 625-21-98-565 REGON: 000726292
Ż2, A73R7.A5
tal 17 7
S.0133.1.2024
Pani Anna Dęboń
Stowarzyszenie dO!PAmina Lab
e-mail: dopaminaQop.pl
Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902 tj.) dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im.
K. Makuszyńskiego w Będzinie powiadamia Wnioskodawcę, że termin na załatwienie
wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 25.01.2024 r. zostaje wydłużony
do dnia 25.03.2024 r.
Informuję, że do rozpatrzenia wniosku Szkoła potrzebuje więcej czasu ze względu
na szeroki zakres informacji żądanych przez Wnioskodawcę. W celu przygotowania danych
do udzielenia odpowiedzi na wniosek należy przeanalizować kilka dokumentów z zakresu
organizacji Szkoły co powoduje wydłużenie czasu na przekazanie odpowiedzi.
Z poważaniem
PYREK
Szkoły Podstawol o RE
im Kornela Makus ńskicgo
w Będźihii 8
mg, a Zakrzewska
-
odpowiedź na wniosek o informację pubiczną przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W BĘDZINIE
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO W BĘDZINIE i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- 2_2024.pdf
- obowiązki.pdf
- odpowiedzi_na_pytania.pdf
- prawa_uczniów.pdf
- regulamin_RR.pdf
- rodzaje_kar.pdf
- spr.finans.pdf
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 a WG _ ovgiw”
inn. Kornela Makuszyńskiego plk -— U=2: 5. Fc
w Będzinie kbaresok go +es Gie
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 Będzin 22.03.2024 r.
im. Kornela Makuszyńskiego
ul. H. Kołłątaja 63, 42-506 Będzin
NIP: 625-21-98-565 REGON: 000726292
S.0133.2.2024
Pani Anna Dęboń
Stowarzyszenie dO!PAmina Lab
e-mail: dopamina(Qop.pl
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 25.01.2024 r.
otrzymany drogą mailową dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego
w Będzinie przekazuje w załączeniu odpowiedzi na pytania oraz skany dokumentów
Z poważaniem
YR
koły Po
m Kornch
My
Aneta Zak. Fewska
f:] 42-506 Będzin, ut. H. Kołłątaja 63 s © (32) 267 49 96 Q sp3©e-bedzin.pl $$ www.sp3bedzin.pl8 42
Obowiązki uczniów
Uczeń ma obowiązek:
1.Przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły oraz innych dokumentach
dotyczących życia szkoły.
2. Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbać o honor i tradycję szkoły.
3.(zmieniony) Uczęszczać regularnie na lekcje i na wybrane zajęcia pozalekcyjne oraz
właściwie podczas nich się zachowywać. każdorazową nieobecność spowodowaną
chorobą lub przyczyną równi ważną usprawiedliwiać w określonym terminie do 7 dni
w formie pisemnej u wychowawcy klasy bądź poprzez e-dziennik.
4. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły, dbać o kulturę słowa io to, by sposób bycia nie naruszał godności
własnej i godności innych.
5.Przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich
przeznaczenia (pracownie, świetlica, biblioteka, sala gimnastyczna, szatnie).
6. Pracować sumiennie, koncentrować uwagę na omawianych zagadnieniach.
7. Włączać się aktywnie wzbogacanie procesu dydaktycznego, stawiać pytania, inicjować
dyskusję, organizować pomoc koleżeńską.
8.Przygotowywać się do zajęć szkolnych. odrabiać systematycznie prace domowe,
samodzielnie poszerzać wiadomości w interesujących dziedzinach wiedzy.
9.Noszenia na terenie szkoły schludnego i czystego stroju.
10. Na uroczystości szkolne uczniowie przychodzą w stroju odświętnym.
11.Przez strój odświętny należy rozumieć dla dziewcząt — ciemna spódnica lub spodnie
i biała bluzka, dla chłopców — ciemne spodnie i formalna koszula.
12.W doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii zachować umiar. Niedopuszczalne są
wyzywający strój w szczególności odsłaniający brzuch, uda, duże dekolty oraz
przeźroczysta odzież, farbowanie włosów. Zabrania się noszenia oznak przynależności
do subkultur oraz nakrycia głowy.
13.Noszenia obuwia niezagrażającego zdrowiu np. niedopuszczalne są wysokie obcasy.
14.Stawiać sobie wymagania odnośnie wlasnego rozwoju.
15.Pracować nad kształtowaniem własnego systemu wartości głęboko ludzkich. zgodnych
z wyznawanym światopoglądem.
Strona | 85
16.Dbać o zieleń i czystość na terenie szkoły, w klasach i na korytarzach.
17.Dbać o wspólne dobro. ład i estetykę w szkole. Rodzic (prawny opiekun) ucznia
zobowiązany jest do naprawienia uszkodzonego przez ucznia sprzętu szkolnego. jeżeli
uszkodzenie było celowe lub wynikało z aktu wandalizmu.
18.Troszczyć się o własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój. Na terenie szkoły
obowiązuje uczniów bezwzględny zakaz palenia tytoniu, spożywania alkoholu,
rozprowadzania i używania środków psychoaktywnych.
19.Okazywać szacunek każdemu człowiekowi, postępować uczciwie. zdecydowanie
reagować na zło.
20. Współtworzyć dobrą atmosferę w klasie i szkole.
21.Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora szkoły, Rady
Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.
22.Rozstrzygać spory na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania
stron.
23.Uczniowie mogą w szkole posiadać aparaty komórkowe z następującymi
zastrzeżeniami:
1) uczniowie oddają telefony do depozytu w klasie na pierwszej lekcji, odbierają
telefon po zakończeniu zajęć.
2) w uzasadnionych przypadkach nauczyciel może udostępnić uczniowi telefon
w czasie przerwy,
3) za posiadany w szkole telefon uczeń ponosi całkowitą odpowiedzialność
(w uwiarygodnionych przypadkach kradzieży szkoła będzie podejmować
interwencje zmierzające do wyjaśnienia ich okoliczności i znalezienia sprawców
we współdziałaniu z policją),
4) uczeń może korzystać z telefonu komórkowego w czasie lekcji, po wyrażeniu
zgody przez nauczyciela prowadzącego zajęcia w celach dydaktycznych, jeżeli
wymaga tego organizacja procesu dydaktyczno - wychowawczego,
5) uczeń nie może używać telefonu komórkowego i innego sprzętu w celu
fotografowania lub filmowania oraz upubliczniania czyjegoś wizerunku.
24.Uczniowie nie mogą korzystać na terenie szkoły bez zgody nauczyciela z urządzeń
elektronicznych typu dyktafon. MP3, MP4, disceman. walkman, pendrive, kamera,
aparat fotograficzny, głośniki.
25.Uczńiom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków i przedmiotów zagrażających
życiu i zdrowiu.
Strona | 86
26. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu szkoły podczas przerw.Odpowiedzi na pytania:
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 274 uczniów
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej
ważonej? Nie
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Nie
3.a. Jeśli tak to jakie? Nie dotyczy
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/
z uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Nie
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6)? W pierwszym półroczu
kl. I – nie. Od drugiego półrocza klasy I tak równolegle z informacją zwrotną i oceną opisową.
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez
osoby uczące się? Tak - W doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii zachować umiar.
Niedopuszczalne są wyzywający strój w szczególności odsłaniający brzuch, uda, duże dekolty
oraz przeźroczysta odzież, farbowanie włosów. Zabrania się noszenia oznak przynależności
do subkultur oraz nakrycia głowy. (Statut szkoły § 42 Obowiązki uczniów pkt. 12)
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne
za farbowanie włosów. Nie
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się?
Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne
za pomalowane paznokcie? Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby
uczące się? Nie. W doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii zachować umiar. (Statut szkoły
§ 42 Obowiązki uczniów pkt. 12)
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne
za noszenie makijażu lub biżuterii? Nie
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób
uczących się? Tak.
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu
szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Noszenia na terenie
szkoły schludnego i czystego stroju. (Statut szkoły § 42 Obowiązki uczniów pkt. 9). W doborze
ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii zachować umiar. Niedopuszczalne są wyzywający strój
w szczególności odsłaniający brzuch, uda, duże dekolty oraz przeźroczysta odzież, farbowanie
włosów. Zabrania się noszenia oznak przynależności do subkultur oraz nakrycia głowy. (Statut
szkoły § 42 Obowiązki uczniów pkt. 12).
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż
dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub
nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły
po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły
przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić
daną ocenę bieżącą? Tak. Uczeń może poprawić ocenę w ciągu 2 tygodni (dokładny termin
wyznacza nauczyciel przedmiotu), w późniejszym terminie traci taką możliwość. (Statut szkoły
§ 35 Ustalenia wewnątrzszkolne, pkt. 7, ppkt.2)
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą? Proszę
o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
Stopień celujący: otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane
programem nauczania w danej klasie, twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się
zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych
z programu danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania zawarte
w programie nauczania w tej klasie, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach
przedmiotowych, zawodach sportowych i innych kwalifikując się do finałów na szczeblu
miasta, powiatu, województwa lub posiada inne porównywalne osiągnięcia. (Statut szkoły § 29
Wymagania na poszczególne stopnie szkolne).
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy
uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane
telefony? Nie dotyczy
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego? Nie dotyczy
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
- Uczniowie generalnie nie korzystają z telefonów podczas pobytu w szkole, w uzasadnionych
przypadkach mogą skorzystać na przerwie.
- Uczniowie mogą korzystać z telefonu komórkowego w czasie lekcji, po wyrażeniu zgody
przez nauczyciela prowadzącego zajęcia w celach dydaktycznych, jeżeli wymaga tego
organizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego.
- Uczniowie nie mogą używać telefonu komórkowego i innego sprzętu w celu fotografowania
lub filmowania oraz upubliczniania czyjegoś wizerunku
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać
podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. /MZSnr3/SkrytkaESP
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać
się z lekcji? Nie dotyczy
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie
zajęć/przerw lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie
uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego?
Nieobecności usprawiedliwiane są na podstawie pisemnej informacji przekazanej przez
rodzica/opiekuna lub poprzez e-dziennik. Rodzic/opiekun nie musi podawać przyczyny
nieobecności. Szkoła nie wymaga zaświadczeń lekarskich.
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie
drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak.
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie
karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Nie
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty
określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Nie
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o
sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Nie
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na: Subkoncie utworzonym na koncie
placówki
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania
finansowe wydatków? Tak
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania
finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Tak
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych
w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Nie
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według
i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Nie dotyczy
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 12/22
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego
i ukończonych kursów. Dyplom ukończenia studiów wyższych mgr psychologia
z przygotowaniem pedagogicznym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
w zakresie resocjalizacja i socjoterapia.
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 223 uczniów
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 9
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 60
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Nie
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne
urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie
powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w
przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie,
np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich
i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Nie dotyczy
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie dotyczy
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub
terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających
rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze Nie
-Szatnia Nie
-Teren wokół szkoły Tak
- Inne: wejście główne do szkoły
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole
(zgodnie ze statutem szkoły.)
$41
Prawa uczniów
Uczeń ma prawo do:
1.
w
Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej.
. Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,
ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę
poszanowania jego godności.
„ Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno — wychowawczym.
„Swobody wyrażania myśli i przekonań. w szczególności dotyczących życia szkoły
a także światopoglądowych i religijnych — jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
Strona | 83
6.
10.
17.
18.
19.
20.
21.
„Wolności myśli. sumienia i wyznania, przy czym rodzicom przysługuje prawo
do ukierunkowania dziecka i pieczy nad korzystaniem przez nie z przysługującej
wolności.
Wygłaszania opinii, przedstawiania stanowiska (obrony) we własnej sprawie.
„ Przedstawiania własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów.
„Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
„ Do jawnej i umotywowanej oceny, do informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania
i promowania oraz o zasadach i kryteriach oceniania zachowania oraz o możliwościach
odwołania od ustalonej oceny, warunkach przystąpienia i trybie przeprowadzania
egzaminu poprawkowego, klasyfikacyjnego.
Uzyskiwania informacji o poczynionych postępach i przewidywanych stopniach.
i ) ) - P ) )
„ Składania egzaminu klasyfikacyjnego. poprawkowego lub sprawdzającego, zgodnie
z obowiązującym prawem.
„Pomocy w przypadku trudności w nauce, szczególnie gdy wynikają one z dłuższej
nieobecności w szkole spowodowanej sytuacją rodzinną lub zdrowotną.
„Korzystania ze stałej lub doraźnej pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami.
14.
15.
16.
Tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego.
Korzystania z pomocy psychologiczno — pedagogicznej.
Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu. środków dydaktycznych. księgozbioru
biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się
w organizacjach działających w szkole.
Uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach,
zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.
Odpoczynku, czyli niezadawania prac domowych na ferie i przerwy świąteczne, czasu
wolnego, możliwości rozrywki i zabawy.
Uczeń osiągający wyróżniające wyniki w nauce ma prawo do indywidualnego toku
kształcenia z pomocą nauczycieli; za zgodą dyrekcji szkoły i nauczyciela przedmiotu
może zaliczyć wcześniej dany przedmiot.
„Wiedzy o przysługujących prawach oraz środkach. jakie przysługują uczniom
w przypadku naruszania ich praw.
. Korżystania z innych praw. szczególnie z tych. zawartych w Konwencji Praw Dziecka.
Strona | 84SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
im. Kornela Makuszyńskiego .
ul. H. Kołłątaja 63, 42-506 Będzin
NIP: 625-21-98-565 REGON: 000726292
uk. OEM ZANE
Regulamin Rady Rodziców
Szkoły Podstawowej nr 3
im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (DZ. U. 2021 poz. 1082)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 poz.
1457)
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. 2021 r., poz.
1762)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r.
w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć
wychowania fizycznego (Dz. U., poz. 1322)
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
Ę
sl
Postanowienia ogólne
1. Rada Rodziców jest niezależnym, samorządnym przedstawicielstwem
rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. K. Makuszyńskiego
w Będzinie.
2. Regulamin niniejszy określa organizację i działalność Rady Rodziców
w Szkole Podstawowej nr 3 im. K. Makuszyńskiego w Będzinie.
s2
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
1. Do kompetencji i zadań Rady Rodziców należy:
a. występowanie do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły, organu
prowadzącego szkołę oraz organu sprawdzającego nadzór pedagogiczny
z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły
w szczególności;
b. uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu
wychowawczo — profilaktycznego,
c. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania szkoły,
d. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora
szkoły,
e. opiniowanie zestawu podręczników i materiałów ćwiczeniowych,
f. opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć rozwijających
zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno — wyrównawcze
i specjalistyczne dla uczniów wymagających szczegółowego wsparcia
w rozwoju,
g. opiniowanie propozycji innych form zajęć wychowania fizycznego
do wyboru przez uczniów,
h. opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o stopień
awansu zawodowego oraz podlegających ocenie pracy po otrzymaniu
zawiadomienia o dokonywanej ocenie przez dyrektora w terminie 14 dni
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
od otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie. Nieprzedstawienie
opinii nie wstrzymuje wszczęcia postępowania.
i. opiniowanie kandydatury na stanowisko dyrektora szkoły,
j. występowanie rady oddziałowej rodziców do dyrektora szkoły
podstawowej z wnioskiem o niedzielenie oddziału klas I — III w sytuacji
gdy zwiększy się liczba uczniów o 1 — 2 w ciągu roku szkolnego,
k. podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych dla szkoły,
l. gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych
źródeł oraz ustalenie planu ich wydatkowania.
S3
Skład i struktura organów Rady Rodziców oraz sposób ich powoływania
1. Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie
rodziców klasy.
2. Zebranie rodziców poszczególnych klas wybiera spośród siebie Radę
Oddziałową Rodziców, która składa się z trzech osób: przewodniczącego,
wiceprzewodniczącego i skarbnika.
3. Jeden przedstawiciel z każdej Rady Oddziałowej Rodziców wybrany
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału
tworzą Radę Rodziców.
4. Organem przedstawicielskim i wykonawczym Rady Rodziców jest Prezydium
Rady Rodziców.
5. Organem kontrolującym prawidłowość działania Rady Rodziców jest Komisja
Rewizyjna.
6. W skład Prezydium Rady Rodziców wchodzi 7 osób: przewodniczący,
wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik oraz 3 członków.
7. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby z Rady Rodziców.
8. Przewodniczącego Rady Rodziców oraz pozostałych członków Prezydium
Rady Rodziców i członków Komisji Rewizyjnej wybiera zgromadzenie ogólne
Rady Rodziców na pierwszym zebraniu rozpoczynającym kadencję,
w głosowaniu jawnym, po uzyskaniu aprobaty 51 % uprawnionych.
A
J
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
zy. ę
9. Pisemne zawiadomienia o dniu, godzinie i porządku zgromadzenia ogólnego
Rady Rodziców przekazuje dyrektor szkoły - poprzez właściwych uczniów -
członkom Rad Klasowych Rodziców na 7 dni przed planowanym terminem
zgromadzenia.
54
Wybory do rady Rodziców i organów Rady Rodziców
l. Wybory do Oddziałowej Rady Rodziców, Prezydium Rady Rodziców oraz
Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym.
2. Wybory przedstawicieli do Rady Rodziców odbywają się w tajnych wyborach.
3. Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc
ustalonych dla danego organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić swoją
zgodę na kandydowanie.
4. Wybrani zostaną ci kandydaci, którzy uzyskali 50% oraz 1 głos uczestników
prawomocnego zebrania wyborczego.
5. Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
S5
Tryb i zakres działania organów Rady Rodziców
1. Kadencja Prezydium Rady Rodziców trwa jeden rok.
2. Zakres i tryb działania Rad Oddziałowych Rodziców:
a. współdziałanie z rodzicami;
b. współdziałanie z Prezydium Rady Rodziców;
c. zwoływanie zebrań klasowych rodziców w uzasadnionych wypadkach,
a także na wniosek wychowawcy klasy;
d. składanie sprawozdań ze swojej działalności w zakresie problemów
oddziału oraz udziału w działalności Rady Rodziców.
3. Zakres i tryb działania Prezydium Rady Rodziców:
a. reprezentowanie Rady Rodziców;
b. bieżące kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców;
c. koordynowanie działalności Rad Oddziałowych Rodziców;
4
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
d. podejmowanie uchwał dotyczących działalności, zakresu i realizacji
zadań finansowo-gospodarczych;
e. składanie sprawozdań ze swojej działalności przed Radą Rodziców.
4. Zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej:
a. czuwanie nad zgodnością działania poszczególnych organów Rady
Rodziców z regulaminem i przepisami ogólnie obowiązującymi
w działalności finansowo-gospodarczej,
b. składanie Radzie Rodziców sprawozdań z przeprowadzonych kontroli
oraz wniosków pokontrolnych.
5. Rada Rodziców może współpracować z innymi organizacjami pozarządowymi.
s 6
Podejmowanie uchwał
1. Uchwały w głosowaniu jawnym, przy akceptacji co najmniej połowy
uprawnionych.
2. Uchwały są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców szkoły,
za protokolarz Rady Rodziców i jego prawidłowe prowadzenie odpowiada
sekretarz Prezydium Rady Rodziców.
3. Posiedzenia Rady Rodziców i innych organów są protokołowane, a protokoły
podlegają zatwierdzeniu na kolejnym najbliższym zebraniu danego organu.
87
Zasady działalności gospodarczo - finansowej Rady Rodziców
1. Działalność Rady Rodziców oparta jest na funduszach pochodzących
z dobrowolnych składek rodziców, dotacji i darowizn.
2. Wysokość stawki rocznej jest dobrowolna.
3. Funduszami Rady Rodziców zarządza Prezydium Rady Rodziców i dyrektor
szkoły po udzieleniu "mu pełnomocnictwa do reprezentowania
i dysponowania funduszami Rady Rodziców.
4. Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa się na podstawie „Planu
finansowego Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela
Makuszyńskiego w Będzinie na dany rok szkolny”.
Ś
zkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
5. Środki finansowe Rady Rodziców są gromadzone i przechowywane
na bankowym rachunku oszczędnościowo — rozliczeniowym z którego
dokonuje się bieżące wpłaty i przelewy.
6. Do obsługi finansowo-księgowej Rady Rodziców upoważniony został
sekretarz oraz księgowy szkoły.
7. Osobą upoważnioną w imieniu Prezydium Rady Rodziców do składania
podpisów na bankowej karcie wzorów podpisów jest Dyrektor Szkoły oraz
sekretarz lub księgowy szkoły.
S8
Postanowienia końcowe
1. Do podpisywania dokumentów i korespondencji w imieniu Prezydium Rady
Rodziców uprawniony jest przewodniczący Rady Rodziców bądź
upoważniony przez niego wiceprzewodniczący lub sekretarz.
2. W przypadku naruszania lub ograniczania uprawnień Rady Rodziców przez
inny organ szkoły, Prezydium Rady Rodziców może złożyć pisemną skargę
do dyrektora szkoły.
3. W razie konfliktu pomiędzy Radą Rodziców, a innymi organami szkoły,
Prezydium Rady Rodziców - może wystąpić o rozstrzygnięcie sporu
do organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nad jego
działalnością nadzór pedagogiczny (tj. właściwej delegatury kuratorium
oświaty).
4. Rada Rodziców może współpracować z radami rodziców innych szkół.
5. Członkowie Oddziałowych Rad Rodziców, Prezydium Rady Rodziców jak
i członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być odwołani ze swych funkcji przed
upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru postanowią ich
odwołać. Odwołanie dokonuje się przez podjęcie uchwały według $ 2
niniejszego regulaminu.
6. Odwołać członka Rady Rodziców można na podstawie wniosku złożonego
do Rady Rodziców przez: innego członka Rady Rodziców lub Klasową Radę Ro-
dziców. Powodem odwołania może być: naruszenie przepisów prawa, przepisów
niniejszego regulaminu, działanie na szkodę szkoły, drastyczne naruszanie
zkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna
postawa w pracach Rady Rodziców.
7. Odwołanie członka Rady Rodziców następuje w wyniku głosowania na
zebraniu Rady Rodziców.
8. Zakończenie kadencji członka jest automatyczne w momencie zakończenia
edukacji w szkole ucznia będącego pod opieką prawną członka Rady Rodziców.
9. Na miejsce odwołanego członka lub członka który zakończył kadencję w sposób
określony w pkt 8, Rada Rodziców powołuje nowego członka w trybie
określonym w niniejszym regulaminie.
10. Jeśli Rada Rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie
uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu
wychowawczego czego i profilaktyki, program ten ustala dyrektor szkoły
w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program
ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje od czasu uchwalenia programu
przez Radę Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
11. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
$ 46
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary
l.Za naruszanie lub lekceważenie podstawowych obowiązków wynikających
z postanowień Szkoły Podstawowej nr 3 w Będzinie uczniowi mogą być wymierzone
następujące kary (o których mogą decydować: wychowawca klasy, Dyrektor szkoły,
Rada Pedagogiczna):
1) upomnienie wychowawcy klasy udzielone w rozmowie indywidualnej,
2) upomnienie wychowawcy klasy udzielone uczniowi publicznie na forum klasy,
3) nagana wychowawcy klasy udzielona uczniowi publicznie na forum klasy,
4) upomnienie lub nagana Dyrektora szkoły udzielona uczniowi w gabinecie
w obecności wychowawcy klasy, rodziców lub Samorządu Uczniowskiego.
5) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania
szkoły na zewnątrz. do korzystania z ulg uczniowskich na okres co najmniej
Strona | 92
l miesiąca oraz zakazem uczestniczenia w przedsięwzięciach Samorządu
Uczniowskiego na terenie szkoły (testyny. dyskoteki. zabawy itp.) na okres
co najmniej dwóch miesięcy.
6) przeniesienie do klasy równoległej,
7) forma i okoliczności stosowania kary nie mogą w żadnym wypadku naruszać
nietykalności i godności osobistej ucznia.
2.0 decyzjach związanych z wymierzeniem uczniowi kary i przyznaniu nagrody
informowani są rodzice ucznia.
3.Sytuacje, w wyniku których może być podjęta decyzja o przeniesieniu ucznia do innej
klasy:
l)czynne zagrożenie życia i zdrowia kolegów oraz pracowników szkoły,
zastosowanie wobec nich przemocy;
2) udowodnienie kradzieży:
3) picie alkoholu, wejście na teren szkoły w stanie nietrzeźwym:
4) posiadanie i rozprowadzanie narkotyków lub innych substancji psychoaktywnych;
5) nagminne wagary:
6) udowodnienie wejścia w kolizję z prawem.
4. Tryb odwoływania się od kary:
l)uczeń. zwany dalej zainteresowanym, jego rodzice (prawni opiekunowie).
wychowawca klasy oraz Samorząd Uczniowski, mogą odwołać się od
wymierzonej kary poprzez wystąpienie do Dyrektora szkoły o ponowne ustalenie
okoliczności, podstaw i wysokości wymierzonej kary, jeżeli uważają. że kara jest
nieadekwatna do popełnionego przewinienia,
2)odwołanie następuje w formie pisemnego wniosku, który musi zawierać
wyczerpujące uzasadnienie, będące podstawą rozpoczęcia procedury
odwoławczej,
3) Dyrektor szkoły decyduje o rozpoczęciu lub zaniechaniu procedury odwoławczej,
o podjętej decyzji Dyrektor powiadamia wnioskodawcę w terminie nie
przekraczającym 7 dni od daty złożenia wniosku.
4)o zakończeniu i wynikach wdrożonej procedury odwoławczej Dyrektor szkoły
powiadamia zainteresowanego (i wnioskodawcę. jeżeli nie jest nim
zainteresowany) w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty powiadomienia
"wnioskodawcy o wdrożeniu procedury odwoławczej, o ile okoliczności dotyczące
Strona | 93
podstawy wymierzenia kary. a ujawnione w trakcie procedury odwoławczej.
nie wpłyną na wydłużenie tego terminu.
7) w przypadku, gdy wyniki zakończonej procedury odwoławczej nie satysfakcjonują
zainteresowanego (wnioskodawcy), przysługuje mu prawo wniesienia skargi
do organu nadzorującego — Kuratorium Oświaty w Katowicach.
5. (nowy) W przypadku gdy uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się
czynu karalnego na terenie szkoły lub w związku z realizacją obowiązku szkolnego
lub obowiązku nauki, dyrektor szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna
nieletniego oraz nieletniego, zastosować, jeżeli jest to wystarczające, Środek
oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia. ostrzeżenia ustnego albo
ostrzeżenia na piśmie, przeproszenia pokrzywdzonego, przywrócenia stanu
poprzedniego lub wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły.
Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary
określonej w statucie szkoły. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy nieletni dopuścił
się czynu zabronionego wyczerpującego znamiona przestępstwa ściganego z urzędu lub
przestępstwa skarbowego.Sprawozdanie z wykonania planu finansowego Rady Rodziców
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Będzinie
w okresie 01.09.2023r. do 31.10.2023 r.
Stan finansów w kasie na dzień 01.09.2023 r. — 15930,19zł
W tym: 4030,19 zł na koncie RR, 11900,00 zł gotówka)
Przychody: 5600, 73 zł
1. Wpłaty rodziców, uczniów i skarbników klasowych w okresie od 01.09.2023 r.
do 31.10.2023 r. - 5600, 00 zł
2. Odsetki — 0,73 zł
Razem — 21530,92 zł
Wydatki: 0,00 zł
Pozostało w kasie RR — 21530, 92 zł
W tym:
- 9630,92 zł na koncie RR
- 11900,00 zł gotówka