ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK O UDZIELENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Nadawca wniosku: Anna Dęboń, Stowarzyszenie dO!PAmina Lab
Adresat: Szkoła Podstawowa nr 18 im. Tadeusza Kościuszki w Jaworznie
43-600 Jaworzno, ul. ks. A. Mroczka 53c
Prośba o przesłanie odpowiedzi pocztą elektroniczną pod adres:
W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej informuję:
Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 315 uczniów w klasach I-VIII
Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Nie
Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Nie
3.a. Jeśli tak to jakie? Nie dotyczy
Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się na podstawie/z
uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących?
(Statut SP18: § 52 ust. 3
„3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, prowadzący w danym oddziale te zajęcia na podstawie stopni uzyskanych przez ucznia (ocena nie musi być średnią arytmetyczną), zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania.”
Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak oraz oceny opisowe
(Statut SP18: § 43 ust. 1-4”
„1. Bieżące oceny w klasach I-III oraz bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII oraz oceny końcowe ustala się w stopniach według skali:
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1. (…)
We wszystkich klasach, oprócz oceny bieżącej wyrażonej cyfrą, niektóre oceny formułuje się również w formie opisowej – ustnej lub pisemnej, np. oceny z niektórych sprawdzianów, prac pisemnych, wypracowań, zadań domowych. Ocena opisowa zawiera opis mocnych i słabych stron ucznia, a w przypadku tych drugich - także wskazówki postępowania celem przezwyciężenia trudności w nauce. (…)
Ponadto, w klasach I-III: 1) oprócz ocen cyfrowych, dopuszcza się zwłaszcza w klasie I, oceny symboliczne w formie znaczków, stempli, itp. opisane przez nauczyciela w przedmiotowych zasadach oceniania. (…)
Poza ocenianiem sumującym, w klasach I-VIII stosuje się także elementy oceniania kształtującego:
zaznajamianie uczniów z celami lekcji (w języku zrozumiałym dla ucznia),
NaCoBeZu (na co będę zwracać uwagę przy ocenianiu),
pytania kluczowe (pytania budzące zainteresowanie uczniów, zachęcające ich do poznania tematu i odpowiedzi),
informację zwrotną na temat opanowania założonych celów lekcji (informacja o mocnych i słabych stronach pracy ucznia wraz ze wskazówkami),
ocenę koleżeńską, samoocenę. (…)”
Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Tak
(Statut SP18: § 62 ust. 1 pkt 4c)
„4. Do obowiązków ucznia w zakresie ubierania się i wyglądu podczas zajęć na terenie Szkoły, należy:
c) dbałość o naturalny wygląd podczas zajęć na terenie Szkoły:
noszenie naturalnego koloru włosów, (…)”
Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Tak
Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Tak
(Statut SP18: § 62 ust. 1 pkt 4c)
„4. Do obowiązków ucznia w zakresie ubierania się i wyglądu podczas zajęć na terenie Szkoły, należy:
c) dbałość o naturalny wygląd podczas zajęć na terenie Szkoły:
(…)
- brak kolorowego lakieru na paznokciach, (…)”
Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Tak
Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Raczej tak
(Statut SP18: § 62 ust. 1 pkt 4c)
„4. Do obowiązków ucznia w zakresie ubierania się i wyglądu podczas zajęć na terenie Szkoły, należy:
c) dbałość o naturalny wygląd podczas zajęć na terenie Szkoły:
(…)
brak widocznego makijażu,
brak kolorowego lakieru na paznokciach,
brak wulgarnych napisów i rysunków na odzieży,
brak ekstrawaganckich ozdób, symboli i przedmiotów niebezpiecznych, (…)”
Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Tak
Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak
Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
(Statut SP18: § 62 ust. 1 pkt 4ab)
„4. Do obowiązków ucznia w zakresie ubierania się i wyglądu podczas zajęć na terenie Szkoły,
należy:
noszenie na co dzień stosownego stroju, w którym niedopuszczalne są: głęboki dekolt, odkryte ramiona, plecy i brzuch oraz bardzo krótkie mini lub spodenki;
podczas uroczystości szkolnych, miejskich i egzaminów - noszenie stroju galowego, przez który rozumie się: ubiór w tonacji biało-czarnej, biało-granatowej, biało-grafitowej albo w całości – czarnej, grafitowej lub granatowej. Dla uczennicy są to: biała bluzka z rękawem zakrywającym ramiona i ciemna spódnica lub sukienka (nie krótsza niż do połowy ud) albo długie ciemne spodnie. Dla ucznia są to: biała koszula i długie ciemne spodnie, które nie posiadają dziur czy przetarć. (…)”
Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Nie, uwagę z zachowania.
Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Tak, zwłaszcza jeśli podlega ocenie i wszyscy uczniowie otrzymują za nią ocenę.
(Statut SP18: § 42 ust. 7-10 (…)
„7. W ciągu każdego półrocza uczeń ma prawo zgłosić dwa razy, bez negatywnych skutków, brak pisemnego zadania domowego lub nieprzygotowanie do lekcji, jednak nie można zgłosić nieprzygotowania do zapowiedzianych testów czy kartkówek.
8. W przypadku, gdy uczeń zapomni zeszytu z zadaną pracą pisemną, jest to równoznaczne z brakiem zadania domowego (bz) lub oceną niedostateczną, jeśli praca ta podlega ocenie na lekcji.
Uchylony
Uczeń ma obowiązek uzupełnić zadanie pisemne, za które otrzymał „bz” na następną lekcję – w przeciwnym razie za jego brak otrzyma ocenę niedostateczną.”
Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisane tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak
(Statut SP18: § 42 ust. 6)
„6. Uczeń ma prawo do poprawy każdej pracy pisemnej, z której otrzymał ocenę niedostateczną lub dopuszczającą - w terminie do dwóch tygodni od daty jej otrzymania.”
W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
(Statut SP18: § 44 ust. 1 pkt 1)
„1) Stopień celujący (6) oznacza, że:
uczeń biegle opanował wiedzę i umiejętności przewidziane podstawą programową, a nawet wybiegające poza podstawę, a ponadto stosuje je w praktyce w sytuacjach nietypowych, wymagających kreatywnego podejścia, logicznego myślenia, itp.;
rozwiązując problemy dydaktyczne proponuje rozwiązania oryginalne;
podejmuje i wykonuje bezbłędnie zadania dodatkowe o podwyższonym stopniu trudności w zakresie podstawy programowej lub zadania wykraczające poza podstawę;
z własnej woli bierze udział w konkursach, turniejach, zawodach sportowych, itp. na szczeblu co najmniej miejskim, i osiąga w nich sukcesy;
rozwija swoje zainteresowania i poszerza wiedzę w ramach zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań), pozaszkolnych lub samodzielnie;
zgodnie współdziała w zespole i grupie zachowując odpowiednie normy i pełniąc często rolę lidera;
chętnie prezentuje swoje uzdolnienia, umiejętności, czy też wiedzę podczas uroczystości i imprez na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym (jeżeli istnieje taka możliwość);
w przypadku uzyskania tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego lub przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim - otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną lub śródroczną ocenę klasyfikacyjną;
korzysta z dodatkowych źródeł informacji; potrafi kojarzyć i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy.”
Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Nie dotyczy
Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica Nie dotyczy
Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole?
(Statut SP18: § 62 ust. 1 pkt 5)
„5) Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, należy:
posiadanie telefonu komórkowego przez ucznia w Szkole - na prośbę rodzica złożoną u wychowawcy na początku roku szkolnego na piśmie;
wyłączenie lub wyciszenie telefonu komórkowego podczas pobytu w Szkole - zajęć i przerw;
korzystanie z telefonu komórkowego podczas pobytu w Szkole jedynie w wyjątkowych przypadkach (np. złego samopoczucia) oraz wyłącznie - po uzyskaniu zgody nauczyciela, pod którego opieką uczeń się znajduje;
korzystanie z innych urządzeń elektronicznych, np. dyktafonów, aparatów fotograficznych oraz nagrywanie bądź odtwarzanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych wyposażonych w te funkcje, dozwolone jest także wyłącznie po uzyskaniu zgody nauczyciela, pod którego opieką uczeń się znajduje;
naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, skutkuje naliczeniem ujemnych punktów z zachowania - zgodnie z Regulaminem Oceniania Zachowania w klasach IV - VIII;
wzięcie przez ucznia całkowitej odpowiedzialności za przynoszone do Szkoły urządzenia elektroniczne, inne wartościowe przedmioty czy pieniądze, ponieważ Szkoła nie odpowiada za ich utratę, zniszczenie czy zagubienie.”
Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu: SP18_Jaworzno
Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka?
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Nie dotyczy (błąd w numeracji – powinno być 28.)
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego? Nie
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Tak, podczas lekcji włączany jest system elektroniczny zamykający wejście – objęty stałym monitorowaniem. Za klucze do wyjść ewakuacyjnych odpowiedzialne są wyznaczone osoby – zgodnie z procedurą ewakuacji
31. Czy w Państwa Placówce powołan Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak, przez RR
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Nie
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na: Tak, na własnym koncie Rady
38. Czy Rada Rodziców publikuje / przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
Sprawozdanie zostanie przesłane jako załącznik, kiedy tylko członkowie Prezydium Rady Rodziców wrócą z ferii – dokumentacja jest u nich jako, że przygotowują kolejne sprawozdania – z I półrocza.
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Tak (do tej pory nie korzystała)
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak
Jeśli tak, proszę o przesłanie skanu tego regulaminu. Skan w Załączniku 1.
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak, jeśli już brak nauczycieli.
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Nie dotyczy
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 10/20
45b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. Posiada ukończone studia magisterskie na Wydz. Pedagogiki i Psychologii, kierunek: psychologia, kwalifikacyjne studia podyplomowe z logopedii oraz jest w trakcie studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego dla psychologów.
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? 302/315 uczniów klas I-VIII
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 0
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 99/177 uczniów klas IV-VIII
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Tak
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Tak, jeśli jest taka potrzeba (obecnie – nie dotyczy)
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a.Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem: wejścia do budynku i teren wokół szkoły
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
(Statut SP18: § 61 ust. 1)
„1. Uczeń ma prawo, w szczególności do:
uczestnictwa we wszystkich zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz do indywidualnego toku i programu nauczania;
zapoznania się z programem nauczania z każdego przedmiotu, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami edukacyjnymi oraz z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania;
jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny zgodnej z kryteriami oceniania z zajęć edukacyjnych i kryteriami zachowania;
właściwie zorganizowanych procesów kształcenia i zadawania prac domowych - zgodnych z zasadami higieny pracy umysłowej;
wyrażania wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania wyjaśnień i odpowiedzi;
uczestnictwa w pracach Samorządu Uczniowskiego oraz innych organizacji uczniowskich działających w szkole;
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony przed uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów;
reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów;
korzystania z pomocy doraźnej i psychologiczno-pedagogicznej;
wyrażania opinii we wszystkich sprawach, jeśli nie narusza tym dóbr innych osób;
przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi, pedagogowi szkolnemu i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi i wyjaśnień;
ochrony prywatności życia osobistego i rodzinnego;
poszanowania przekonań religijnych;
poszanowania swej godności i nietykalności osobistej;
korzystania z pomieszczeń szkolnych i ich wyposażenia, księgozbioru biblioteki - zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów;
pozostawiania w szkole części wyposażenia dydaktycznego, o ile nie będzie potrzebne do odrobienia pracy domowej);
korzystania z bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych.”
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
(Statut SP18: § 62 ust. 1)
„1. Obowiązkiem każdego ucznia jest przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły i stosownych regulaminach, w tym zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
Do podstawowych obowiązków ucznia należy w szczególności:
aktywny udział w zajęciach lekcyjnych;
rzetelna praca nad poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności;
wykorzystywanie w pełni czasu przeznaczonego na naukę;
przejawianie postaw patriotycznych, w tym okazywanie szacunku wobec symboli narodowych: flagi państwowej, hymnu, godła oraz dbałość o piękno polskiej mowy;
dbanie o dobre imię Szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji;
przestrzeganie zasad bhp w czasie przerw oraz zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, w tym wycieczek i wyjść poza teren Szkoły;
przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego, w tym okazywanie szacunku nauczycielom, innym pracownikom Szkoły oraz kolegom;
reagowanie na wszelkie przejawy zła i nietolerancji;
okazywanie szacunku i świadczenie bezinteresownej pomocy osobom niepełno-sprawnym, starszym, chorym, a także potrzebującym kolegom, zwłaszcza poprzez pomoc w nauce;
dbanie o zdrowie własne i kolegów poprzez wystrzeganie się szkodliwych nałogów, uzależnień, w tym unikanie nawet sporadycznych incydentów z wykorzystaniem używek;
dbanie o ład i porządek na terenie Szkoły i wspólne mienie, w tym naprawa wyrządzonych szkód materialnych;
noszenie obuwia zmiennego;
przestrzeganie wszelkich obowiązujących zaleceń i zarządzeń Dyrektora Szkoły, ustaleń Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego;
kulturalne zachowanie wobec kolegów i nauczycieli w trakcie nauczania zdalnego on-line.
Do obowiązków ucznia w zakresie właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych oraz przerw międzylekcyjnych należy:
punktualne przybywanie na zajęcia;
po usłyszeniu dzwonka - kierowanie się w stronę sali lekcyjnej i oczekiwanie w ciszy na nauczyciela;
systematyczne przygotowywanie się do poszczególnych zajęć, odrabianie zadań domowych;
zachowywanie należytej uwagi podczas lekcji, niezakłócanie zajęć;
kulturalne zachowanie podczas zajęć, w tym: używanie zwrotów grzecznościowych, przestrzeganie ustalonych zasad zachowania/kontraktów klasowych w trakcie lekcji, należyte wykonywanie poleceń nauczyciela;
przyjmowanie postawy stojącej w przypadku wejścia do klasy nauczyciela lub innej osoby dorosłej;
odpowiednie i bezpieczne zachowanie się podczas przerw, w szczególności: przebywanie na piętrze, na którym odbywają się zajęcia edukacyjne ucznia, stosowanie się do zakazu opuszczania budynku szkolnego w czasie przerw;
właściwe zachowanie w innych pomieszczeniach szkoły, a zwłaszcza: w stołówce szkolnej, bibliotece, świetlicy, sali gimnastycznej;
kulturalne i godne zachowanie podczas imprez szkolnych oraz zajęć edukacyjnych organizowanych poza szkołą (wycieczki, wyjścia);
odpowiedzialne pełnienie dyżurów klasowych i szkolnych, zgodnie z ustalonym harmonogramem;
w przypadku późniejszego rozpoczynania zajęć edukacyjnych czy nieuczęszczania na zajęcia z religii - przebywanie w świetlicy szkolnej.
Do obowiązków w zakresie usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie nieobecności uczniów na zajęciach edukacyjnych, należy:
dopełnianie obowiązku usprawiedliwienia nieobecności przez rodzica:
- ze swojego konta - w dzienniku elektronicznym, w formie pisemnej lub osobiście - w ciągu 7 dni od powrotu ucznia do Szkoły;
- także po upływie 7 dni, ale nie ulegają już cofnięciu punkty karne przyznane uczniowi, zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania, za brak usprawiedliwienia w terminie.
w przypadku chęci zwolnienia ucznia przez rodzica z jednych lub kilku zajęć lekcyjnych:
- rodzic zawiadamia wychowawcę i nauczycieli uczących dziecko na zajęciach, z których uczeń ma być zwolniony - poprzez wpis w dzienniku elektronicznym (moduł: e-usprawiedliwienia) - przynajmniej 1 dzień wcześniej (druk zwolnienia z zieloną pieczątką nie jest wymagany);
- w przypadku potrzeby nagłego zwolnienia dziecka (tego samego dnia) - rodzic pobiera na portierni druk z zieloną pieczątką, wypełnia go i oddaje wychowawcy lub nauczycielowi, z lekcji którego uczeń ma być zwolniony. Wychowawca lub nauczyciel przedmiotu zaznacza w dzienniku elektronicznym nieobecność usprawiedliwioną (u).”
w przypadku zawiadomienia rodziców ucznia przez Szkołę o złym samopoczuciu lub wypadku dziecka – rodzic zobowiązany jest do jak najszybszego odebrania dziecka ze Szkoły;.
w przypadku reprezentowania Szkoły przez ucznia - w konkursie, zawodach sportowych, itp. - nauczyciel lub wychowawca zaznacza w dzienniku: elektronicznym: ZWOLNIONY (zw).
Do obowiązków ucznia w zakresie ubierania się i wyglądu podczas zajęć na terenie Szkoły, należy:
noszenie na co dzień stosownego stroju, w którym niedopuszczalne są: głęboki dekolt, odkryte ramiona, plecy i brzuch oraz bardzo krótkie mini lub spodenki;
podczas uroczystości szkolnych, miejskich i egzaminów - noszenie stroju galowego, przez który rozumie się: ubiór w tonacji biało-czarnej, biało-granatowej, biało-grafitowej albo w całości – czarnej, grafitowej lub granatowej. Dla uczennicy są to: biała bluzka z rękawem zakrywającym ramiona i ciemna spódnica lub sukienka (nie krótsza niż do połowy ud) albo długie ciemne spodnie. Dla ucznia są to: biała koszula i długie ciemne spodnie, które nie posiadają dziur czy przetarć.
dbałość o naturalny wygląd podczas zajęć na terenie Szkoły:
noszenie naturalnego koloru włosów,
brak widocznego makijażu,
brak kolorowego lakieru na paznokciach,
brak wulgarnych napisów i rysunków na odzieży,
brak ekstrawaganckich ozdób, symboli i przedmiotów niebezpiecznych,
w sytuacjach wskazanych przez nauczyciela - noszenie spiętych włosów w przypadku włosów długich lub fryzury zasłaniającej częściowo twarz - w celu zapobiegania wypadkom, zwłaszcza podczas zajęć wychowania fizycznego,
przestrzeganie innych zasad ubierania się i wyglądu opisanych w regulaminach szkolnych i klasowych, służących bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów.
Do obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, należy:
posiadanie telefonu komórkowego przez ucznia w Szkole - na prośbę rodzica złożoną u wychowawcy na początku roku szkolnego na piśmie;
wyłączenie lub wyciszenie telefonu komórkowego podczas pobytu w Szkole - zajęć i przerw;
korzystanie z telefonu komórkowego podczas pobytu w Szkole jedynie w wyjątkowych przypadkach (np. złego samopoczucia) oraz wyłącznie - po uzyskaniu zgody nauczyciela, pod którego opieką uczeń się znajduje;
korzystanie z innych urządzeń elektronicznych, np. dyktafonów, aparatów fotograficznych oraz nagrywanie bądź odtwarzanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych wyposażonych w te funkcje, dozwolone jest także wyłącznie po uzyskaniu zgody nauczyciela, pod którego opieką uczeń się znajduje;
naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły, skutkuje naliczeniem ujemnych punktów z zachowania - zgodnie z Regulaminem Oceniania Zachowania w klasach IV - VIII;
wzięcie przez ucznia całkowitej odpowiedzialności za przynoszone do Szkoły urządzenia elektroniczne, inne wartościowe przedmioty czy pieniądze, ponieważ Szkoła nie odpowiada za ich utratę, zniszczenie czy zagubienie.
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
Statut SP18: § 64 ust. 1-8:
„1. W Szkole nie można stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.
Sposób karania dostosowuje się do rodzaju popełnionego przez ucznia wykroczenia.
Szkoła może nakładać na uczniów kary, w szczególności za nieprzestrzeganie postanowień Statutu Szkoły.
Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia o zastosowanej wobec ucznia karze. Obowiązek ten spełnia wychowawca danego ucznia.
Od nałożonej kary przysługuje rodzicom ucznia pisemne odwołanie wraz z uzasadnieniem złożone do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od ich przyznania. Dyrektor rozpatruje sprawę w terminie 14 dni; może się posiłkować opinią wybranych organów Szkoły. Rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły w sprawie jest ostateczne.
Ustala się następujące kary dla ucznia:
upomnienie wychowawcy lub innego nauczyciela;
upomnienie Dyrektora;
obniżenie oceny zachowania;
pozbawienie pełnionych w klasie/szkole funkcji;
przeniesienie do równoległej klasy w szkole;
pisemne powiadomienie rodziców o zachowaniu ucznia;
zakaz udziału w imprezie lub wycieczce szkolnej (za wyjątkiem imprez i wycieczek programowych);
przeniesienie do innej szkoły (za zgodą Śląskiego Kuratora Oświaty).
Przeniesieniem do innej szkoły, za zgodą Śląskiego Kuratora Oświaty, uczeń może być ukarany za szczególnie rażące naruszenie obowiązków szkolnych w następujących w przypadkach:
uczniowi zostało udowodnione popełnienie przestępstwa;
uczeń w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających uczestniczył w zajęciach organizowanych przez Szkołę;
zachowanie ucznia stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów i uniemożliwia realizowanie celów i zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
8. Celowe zniszczenie przez ucznia mienia szkolnego i prywatnego skutkuje naliczeniem ujemnych punktów zachowania - zgodnie z Regulaminem Oceniania Zachowania klas IV - VIII.”
Dyrektor Szkoły,
Anna Hassa