RADA RODZICOW
try Szkola Podstewowój Ri «
w Slewisrzu
45-470 senespy. EG U L A MIN R A DY R O D ZI c Ó W
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W SIEWIERZU
Podstawa prawna:
Art. 53, 54 USTAWY z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.),
I.
IL.
II.
„ Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców uczniów.
Nazwa reprezentacji rodziców:
RADA RODZICÓW PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W SIEWIERZU.
Cele i zadania:
. Reprezentowanie ogółu rodziców szkoły, podejmowanie działań zmierzających do
doskonalenia statutowej działalności szkoły, wnioskowanie do Rady
Pedagogicznej w tym zakresie spraw.
„ Działanie na rzecz wychowawczo-opiekuńczej funkcji szkoły, a w szczególności:
= pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania
realizacji celów i zadań szkoły,
= gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły, a także
ustalanie zasad użytkowania tych funduszy,
«_ zapewnienie rodzicom rzeczywistego wpływu na działalność szkoły,
= ustalenie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.
Organizacja działania Rady Rodziców
. Rada Rodziców składa się z siedmiu osób — po jednym przedstawicielu rad
oddziałowych.
Rada Rodziców wybiera spośród siebie Przewodniczącego, Sekretarza i
Skarbnika na pierwszym posiedzeniu.
Wybory te są jawne są dokonywane zwykła większością głosów.
Zebranie Rady Rodziców wybiera spośród siebie Komisję Rewizyjną jako organ
kontrolny Rady Rodziców.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób. Przynajmniej jedna osoba z Komisji
Rewizyjnej powinna być dobrze zorientowana w sprawach finansowych i
rachunkowości.
Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok. W przypadku odejścia z Rady Rodziców
jednego lub kilku jego członków przed zakończeniem kadencji, skład uzupełnia
się na najbliższym spotkaniu rad oddziałowych rodziców.
„. Rada Rodziców spotyka się co najmniej raz w ciągu semestru.
9. Zebrania Rady Rodziców mogą być zwoływane z inicjatywy Przewodniczącego
Rady Rodziców, Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Siewierzu, 2/3 członków
Rady Rodziców, organu prowadzącego i organu nadzorującego szkołę.
10. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane przez Sekretarza.
11. Zebrania rad oddziałowych rodziców odbywają się z inicjatywy wychowawcy
klasy, dyrektora szkoły lub co najmniej 1/3 rodziców danego oddziału.
IV. Tryb podejmowania uchwał:
1. Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej
połowy regulaminowego składu.
2. Listę uczestników posiedzenia oraz kworum ustała Sekretarz lub Przewodniczący.
3. Uchwały są protokołowane, za co odpowiada Sekretarz Rady Rodziców.
Vv. Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców.
1. Wyboru przedstawicieli oddziałowych do Rady Rodziców dokonuje się na
pierwszym spotkaniu rodziców w roku szkolnym.
2. Wybory te odbywają się w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej 2/3
rodziców uczniów danego oddziału.
3. W głosowaniu jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
4. Osoba, która uzyska największą liczbę głosów zostaje przedstawicielem oddziału
do Rady Rodziców.
5. Osoba ta wyraża zgodę na pełnienie funkcji przedstawiciela rady oddziałowej w
Radzie Rodziców. Jeżeli nie wyrazi zgody wybiera się kolejną osobę z największą
ilością głosów.
6. W przypadku gdy dwie lub więcej osób uzyska jednakową najwyższą liczbę
głosów przeprowadza się ponowne tajne głosowanie w odniesieniu tylko do tych
osób.
VI. Kompetencje Rady Rodziców:
1. Uchwalanie w porozumieniu z Radą Rodziców programu wychowawczego i
programu profilaktycznego szkoły.
2. Opiniowanie projektu planu finansowego szkoły.
3. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania.
4. Występowanie do dyrektora szkoły, organu prowadzącego oraz organu
nadzorującego szkołę z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
VII. Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy:
1. Rada Rodziców gromadzi fundusze z następujących źródeł:
s ze składek rodziców,
2:
" zwpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i funduszy, do których zwróci się
Rada Rodziców,
« z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla rodziców
i mieszkańców środowiska,
Wysokość składki rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego na
plenarnym zebraniu rodziców szkoły. Propozycję wysokości składki przedstawia
dla całej szkoły Przewodniczący Rady Rodziców. Ustalona wysokość składki
podlega indywidualnemu zadeklarowaniu przez każdego z rodziców.
3. Składka ta jest dobrowolna.
Środki gromadzone przez Radę Rodziców mogą być wydatkowane na:
v dofinansowanie imprez szkolnych,
wycieczki,
v
v upiększanie izb lekcyjnych,
v inne wydatki na rzecz całej szkoły,
w
pomoc materialna dla dzieci z najbiedniejszych rodzin (sfinansowanie
dożywiania, odzieży, podręczników),
v" nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów.
vw zakup książek, środków dydaktycznych i sprzętu technicznego.
. Decyzje o ich przeznaczeniu i wydatkowaniu podejmuje Rada Rodziców w
porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może w części być zależny od
życzeń czy wskazania celów przez osoby lub organizacje wpłacające środki na
rzecz Rady Rodziców.
VIH. Obsługa księgowo-rachunkowa środków finansowych Rady Rodziców:
l.
2.
IX.
1.
2.
Obsługę księgowo-rachunkową powierza się Skarbnikowi Rady Rodziców.
Rada Rodziców zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-
rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania
bieżących wpłat i przelewów.
Skarbnik prowadzi dodatkowo księgowość związaną z prowadzeniem działalności
gospodarczej przez Radę Rodziców.
Postanowienia końcowe:
W celu wymiany informacji i współdziałania Rada Rodziców zaprasza na swoje
posiedzenia dyrektora szkoły.
W przypadku nie respektowania uprawnień ustawowych i statutowych przez
dyrektora szkoły lub podległych pracowników, Prezydium może złożyć pisemne
zażalenie do dyrektora szkoły i ma prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.
W przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami szkoły Rada Rodziców
ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę.
4. Przewodniczący, Sekretarz, Skarbnik i członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być
odwołani ze swoich funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały
ich wyboru, postanowią ich odwołać. Odwołania dokonuje się przez podjęcie
uchwały wg procedury ustalonej w rozdziale V tego regulaminu.
5. Rada Rodziców posługuje się podłużną pieczątką o treści: "Rada Rodziców przy
Szkole Podstawowej Nr 2 w Siewierzu”.
Regulamin Rady Rodziców został zatwierdzony uchwałą Rady Rodziców w dniu
13.09.2007r.