ODSTAWOWA nr 18
; Broniewskiego
Paa GSfioza
6 rowa
29.20-88-541
:6
3 prówrEDŻI BO WNIOSKU O INFORMACJĘ DOPAMINA LAB
Ad.1. 259 ,
Ad.2. Tak, nauczyciel może brać pod uwagę średnią ważoną
Ad.3. Tak, jeżeli stosuje
3.a. waga 1 — niski stopień trudności uzyskania oceny; waga 2 — średni stopień trudności uzyskania
oceny; waga 3 — wysoki stopień trudności uzyskania oceny.
Ad.4. Tak, może uwzględnić średnią ważoną
Ad.5. Tak
Ad.6. Nie
Ad. 7. Nie
Ad. 8. Nie
Ad „9. Nie
Ad .10. Nie
Ad .11. Nie
Ad .12. Nie
Ad .13. Nie dotyczy.
Ad .14. Nie
Ad.15. Nie
Ad .16. Nie
Ad .17. Tak
Ad .18. Stopień celujący /6/ otrzymuje uczeń, który:
1) posiada wiedzę i umiejętności będącą efektem samodzielnej pracy, wynikającej
z indywidualnych zainteresowań;
2) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i umiejętności;
3) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje
zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy;
4) dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk;
5) umie pracować w grupie i współpracować z innymi;
Ad .19. Nie
Ad .20. Nie dotyczy
Ad .21. Nie dotyczy
Ad .22. Na zajęciach edukacyjnych wykorzystywanie telefonów tylko za zgodą nauczyciela, dwie
długie przerwy międzylekcyjne z telefonem.
Ad .23. Tak
Ad .24. Nie
Ad .25. Tak
Ad .26. Tak,SP18DabrowaGornicza
Ad .27. Nie
27a. Nie dotyczy
27b. Nie dotyczy
Ad .27. Nie dotyczy
Ad .28. Nie dotyczy
Ad .29. Nie wymagane
Ad .30. Nie
Ad .31. Nie
Ad .32. Nie
Ad .33. Tak
Ad .34. Tak
Ad .35. Nie
Ad .36. Tak
Ad .37. -Własnym koncie Rady
Ad.38. Tak, na zebraniu Rady Rodziców
Ad.39. w załączniku
Ad. 40. Nie
Ad.41. Tak, skan w załączniku
Ad .42. Nie
Ad .43. Tak
Ad .44. Nie dotyczy.
Ad .45. Tak
45 a. 11/22
45 b. mgr psychologii z przygotowaniem pedagogicznym, diagnoza i terapia psychologiczno-
pedagogiczna w pracy pedagoga szkolnego
Ad .46. 293
Ad .47. Nie dotyczy
Ad .48. 173
Ad .49. Tak
Ad .50. Nie
Ad .51.Nie
Ad .52. Tak
Ad .53. Nie
Ad .54. Nie
Ad .55. Nie
Ad .56. Nie dotyczy
Ad .57. Nie
57a. -Nie dotyczy
Ad .58. $41
k. Katalog praw ucznia wynika z przepisów prawa polskiego oraz obowiązujących
międzynarodowych aktów prawnych.
2. Uczeń ma prawo do zdobywania dogłębnej i rzetelnej wiedzy, wszechstronnego rozwijania
swoich umiejętności i zainteresowań z poszanowaniem zasad tolerancji i godności ludzkiej.
3. Uczeń ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków nauki zgodnie z odrębnymi
przepisami oraz do:
1) informacji, czyli do:
a) otrzymywania informacji z różnych źródeł wyrażających różne koncepcje
filozoficzne i różny światopogląd, stosownych do jego wieku i zdolności
percepcji;
b) otrzymywania informacji dotyczących ucznia o podejmowanych w jego
sprawie decyzjach zwłaszcza o przeniesieniu do innej kłasy, szkoły,
ocenach, skutkach decyzji jego dotyczących, karach, nagrodach;
c) znajomości programów nauczania, wymagań edukacyjnych, zasad i form
sprawdzania jego osiągnięć oraz ich oceniania, jawności ocen;
d) dostępu do informacji na temat życia szkolnego;
e) dostępności wiedzy o prawach i uprawnieniach warunkujących korzystanie
z nich oraz dostępności wiedzy o procedurach dochodzenia swoich praw.
2) nauki, czyli do:
a) pobierania bezpłatnego nauczania w zakresie ramowych planów
nauczania;
b) nauczania w kierunku jak najpełniejszego rozwoju jego osobowości,
talentów, zdolności umysłowych i fizycznych, rozwijania szacunku do
praw człowieka, szacunku do rodziców, Ojczyzny, tożsamości
narodowej, kulturowej i języka;
c) przygotowania do odpowiedzialnego życia w społeczeństwie.
3) swobody/wolności wypowiedzi, czyli do:
a) możliwości wypowiadania się zgodnie z własnym światopoglądem;
b) możliwości wypowiadania opinii na temat spraw ważnych w życiu szkoły,
klasy, samorządu;
c) możliwości wyrażania opinii, przedstawiania stanowiska we własnej
sprawie zwłaszcza w sytuacji konfliktu.
4) wolności myśli, sumienia i wyznania, to znaczy:
a) ma możliwość / uzewnętrzniania przekonań religijnych i
światopoglądowych;
b) ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religii
i światopoglądu;
c) maprawo dotolerancji wobec mniejszości religijnej, kulturowej, etnicznej.
5) godnego traktowania, co oznacza:
a) zakaz stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej;
b) zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej;
c) poszanowanie dobrego imienia oraz prywatnej własności ucznia.
6) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno — wychowawczym;
7) korzystania z pomocy szkoły w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i w
innych wypadkach losowych;
8) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły
w porozumieniu z dyrektorem;
9) organizowania życia szkolnego i pozaszkolnego umożliwiającego zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i
zaspokajania własnych zainteresowań;
10) czasu wolnego — iłość zadawanej pracy domowej powinna uwzględniać prawo
ucznia do wypoczynku;
11) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych;
12) korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego w szkole oraz
w poradni psychologiczno — pedagogicznej;
13) korzystania z pomieszczeń szkolnych, środków dydaktycznych, sprzętu,
księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;
14) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, wolontariatu,
zrzeszania się w organizacjach działających w szkole
. 4. Uczeń ma prawo dochodzenia należnych mu praw, co oznacza że:
1) uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo złożenia skargi w przypadku naruszenia w ich
ocenie praw i dobra dziecka przez nauczyciela w pierwszej kolejności do Pedagoga
szkolnego lub Rzecznika Praw Ucznia, zwanego dalej Rzecznikiem;
2) skarga, o której mowa w pkt. 1, winna być przedstawiona w formie pisemnej lub ustnej
do protokołu i zawierać opis sytuacji oraz zarzuty dotyczące sprawy;
3) Pedagog szkolny wraz z Rzecznikiem podejmują rozmowy między stronami, analizują
wydarzenie, zapoznają się ze stanowiskiem świadków oraz przygotowują dokumentację
w ciągu 5 dni roboczych od powzięcia informacji;
4) Pedagog szkolny po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego informuje o sprawie
dyrektora Szkoły i przekazuje stosowną dokumentację;
5) dyrektor Szkoły po powzięciu informacji dokonuje analizy dokumentacji i powiadamia o
decyzji ucznia i jego rodziców;
6) w przypadku gdy w ocenie dyrektora Szkoły wystąpiło naruszenie praw i dobra ucznia lub
przypuszczenie naruszenia tych praw, dyrektor Szkoły zawiadamia o popełnieniu czynu
rzecznika dyscyplinarnego w ciągu 3 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o
popełnieniu czynu;
7) w przypadku braku satysfakcji uczeń lub jego rodzice mają prawo do dalszego
postępowania, zgodnie z innymi przepisami;
8) dopuszcza się możliwość skierowania skargi bezpośrednio do dyrektora Szkoły, który
w ciągu 3 dni roboczych od powzięcia informacji, przeprowadza postępowanie
wyjaśniające z udziałem pedagoga szkolnego i Rzecznika Praw Ucznia;
9) w przypadku, gdy w ocenie dyrektora Szkoły wystąpiło naruszenie praw i dobra dziecka
lub przypuszczenie naruszenia tych praw, dyrektor szkoły zawiadamia rzecznika
dyscyplinarnego zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Uprawnienia uczniowskie wynikające z prawa oświatowego:
1) uczeń może zdawać egzamin poprawkowy na zasadach określonych w $105;
2) uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w $ 100-102,
jego rodzice mają prawo do ubiegania się o roczne oceny klasyfikacyjne wyższe
od przewidywanych zgodnie z $ 104 statutu.
6. Uprawnienia ucznia wynikające z wewnątrzszkolnych regulaminów, umów i zarządzeń
dyrektora dotyczących:
1) samorządności uczniowskiej — uczniowie mają prawo do:
a) opiniowania projektu oceny zachowania swoich kolegów;
b) wyłonienia w demokratycznych wyborach swoich przedstawicieli
kierujących społecznością uczniowską i działających w ich interesie;
c) uzyskania od nauczycieli pomocy organizacyjnej i merytorycznej w pracy
samorządu uczniowskiego, szczegółnie w zakresie przestrzegania zasad
demokracji w szkole organizacji wolontariatu;
d) wyboru rzecznika praw ucznia spośród nauczycieli;
e) zgłaszania swoich problemów rzecznikowi praw ucznia, pedagogowi
szkolnemu i wychowawcy klasy;
f) udziału w zagospodarowaniu sali lekcyjnej, przydzielonej klasie według
projektu zaakceptowanego przez wychowawcę. „
2) przygotowania i przebiegu zajęć lekcyjnych — uczeń ma prawo do:
a) znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego
przekazu treści lekcji;
b) dodatkowej pomocy nauczyciela w przypadku trudności z opanowaniem
treści;
c) odpoczynku podczas przerwy międzylekcyjnej.
5 42
1. W przypadku łamania praw ucznia, uczeń i jego rodzice mogą złożyć skargę do dyrektora
szkoły, który zobowiązany jest w ciągu 7 dni ją rozpatrzyć i w formie pisemnej powiadomić
o swojej decyzji zainteresowane osoby.
W przypadku niezadawalającej decyzji, rozstrzygnięcia skargi przez dyrektora, uczniowi i
jego rodzicom przysługuje prawo odwołania się do Rzecznika Praw Ucznia lub Rzecznika
Praw Dziecka.
2. W przypadku wystąpienia sporu/ konfliktu między uczniem i nauczycielem lub innym
pracownikiem szkoły, uczeń i jego rodzice mogą wystąpić o rozstrzygnięcie sporu przez
dyrektora szkoły lub odpowiedni organ nadzorujący szkołę, o ile rozstrzygnięcie dyrektora
jest niezadowalające.
Ad .59. $ 43
1. Uczniowie mają obowiązek:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
1)
8)
przestrzegania postanowień statutu, zarządzeń dyrektora, uchwał rady
pedagogicznej i regulaminów szkolnych;
właściwego zachowania się podczas zajęć lekcyjnych, w szczególności:
a) punktualne i systematyczne przychodzenie na wszystkie zajęcia;
b) rozpoczynanie i kończenie zajęć w ustalonym porządku;
c) dbanie o wspólne dobro, ład i porządek;
d) okazywanie szacunku nauczycielom i innym uczniom;
e) prowadzenie zeszytów przedmiotowych w obowiązujący sposób;
f) _ umożliwianie sobie i innym uczniom pełnego uczestnictwa w zajęciach.
przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do innych uczniów,
nauczycieli oraz pracowników szkoły;
godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz;
przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
usprawiedliwiania każdorazowej nieobecności w szkole w określony niżej
sposób:
a) usprawiedliwienie ma formę pisemną, zawiera wskazanie przyczyny
nieobecności i jest podpisane przez rodziców lub inne uprawnione osoby;
b) usprawiedliwienie składa się do wychowawcy klasy, nie później niż do 7
dni roboczych po powrocie z nieobecności;
c) _ usprawiedliwienia nie spełniające warunków, o których mowa w pkt. 7. nie
będą uwzględniane;
d) wychowawca klasy ma prawo nie uznać usprawiedliwienia, którego treść
jest sprzeczna ze stwierdzonym stanem faktycznym.
przestrzegania niżej określonych warunków korzystania z telefonów
komórkowych innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
a) obowiązuje całkowity zakaz używania wyżej wymienionych urządzeń w
trakcie zajęć lekcyjnych — urządzenia muszą być wyłączone;
b) używanie urządzeń nie może naruszać żadnych przepisów prawa o czym
w szczególności informują wychowawcy; .
c) szczegółowe zasady korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie
szkoły określa właściwy regulamin.
przestrzegania zasad zwalniania z zajęć edukacyjnych:
a) zwolnienie ma formę pisemną;
b) jest podpisane przez uprawnioną osobę;
c) zwolnienie przekazuje się wychowawcy klasy a w przypadku jego
nieobecności, nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, których zwolnienie
dotyczy;
9) - dbania o mienie szkoły ;
10) poszanowania symboli narodowych, międzynarodowych i związanych z tradycją
i ceremoniałem szkoły;
11) okazywania szacunku obecnym oraz byłym nauczycielom i pracownikom szkoły;
12) dbania o miejsca pamięci narodowej powierzone opiece szkoły;
13) dbanie o zachowanie walorów ekologicznych otoczenia szkoły i najbliższej
okolicy.
Ad .60. $ 47
1. Wobec uczniów łamiących przepisy szkolne, w tym szczególnie postanowienia statutu
szkoły stosuje się kary, które nie mogą naruszać ich nietykalności i godności osobistej.
2. Nauczyciel może stosować wobec ucznia jedynie kary wymienione w $48 .
$ 48
1. Ustala się następujące rodzaje kar i oddziaływań wychowawczych:
1) słowne zwrócenie uwagi uczniowi przez nauczyciela:
a) w rozmowie indywidualnej z uczniem poza klasą;
b) na forum klasy;
2) wpis uwagi do klasowego zeszytu uwag lub dzienniczka (zeszytu) ucznia;
3) pisemne lub słowne zawiadomienie rodziców ucznia przez nauczyciela;
4) upomnienie w formie pisemnej;
5) bezpośrednia rozmowa nauczyciela z rodzicami (i uczniem);
6) bezpośredni nadzór pedagoga (psychologa) szkolnego i wychowawcy w
uzgodnionej z rodzicami formie;
7) rozmowa nauczyciela z uczniem z udziałem dyrektora lub wicedyrektora szkoły;
8) rozmowa nauczyciela z rodzicami z udziałem dyrektora szkoły (i ucznia);
9) w przypadku długotrwałego lub zagrażającego bezpieczeństwu uczniów lub
pracowników szkoły braku oczekiwanych efektów pracy wychowawczej, szkoła
zawiadamia instytucje (sąd, prokuratura);
10) przedstawienie probłemu na zebraniu rady pedagogicznej, która podejmuje
postanowienie o zastosowaniu kary:
a) przeniesieniu ucznia do innej klasy (okresowym lub stałym),
b) wystąpieniu do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
2. Możliwe kary dodatkowe, udzielane łącznie z karami ujętymi w ust. 1 to:
1) w uzgodnieniu z rodzicami ucznia — wykonanie dodatkowych czynności na rzecz
społeczności szkolnej;
2) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych, o ile nie uniemożliwi to
realizacji podstaw programowych;
3) zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz;
4) odwołanie od pełnienia funkcji społecznych na terenie szkoły.
„. Nauczyciel o każdej wymierzonej karze powiadamia rodziców ucznia.
„ Decyzję o orzeczeniu kary w trybie, o którym mowa w ust.1.i 2. podejmuje dyrektor szkoły
i przekazuje ją uczniowi oraz jego rodzicom najpóźniej w ciągu 7 dni od zebrania rady
pedagogicznej.
. Na wniosek rady pedagogicznej dyrektor szkoły, może wystąpić do kuratora oświaty o
przeniesienie ucznia do innej szkoły za popełnienie czynów karalnych lub chuligańskich
zachowań w przypadkach:
1) jeśli zastosowane wcześniej kary nie spowodowały poprawy w postawie ucznia;
2) jeśli istnieje przekonanie, że zmiana środowiska szkolnego wpłynie korzystnie na
poprawę jego zachowania.
. W wyjątkowych sytuacjach zastosowanie kary wobec ucznia może nastąpić łącznie lub/i
z pominięciem wymienionej w ust. I gradacji. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor po
zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących ucznia.
$ 49
„ Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od każdej kary.
. W przypadku kar, o których mowa w $ 48 ust. 1. pkt.2 uczeń ma prawo odwołania się do
wychowawcy:
1) wychowawca zobowiązany jest do rozpoznania sprawy w ciągu 3 dni;
2) jeśli uczeń nie jest usatysfakcjonowany działaniami wychowawcy ma prawo
odwołać się do pedagoga szkolnego;
3) uczniowi przysługuje prawo odwołania w ciągu 3 dni od niesatysfakcjonującego
działania wychowawcy i pedagoga szkolnego do dyrektora szkoły;
4) dyrektor szkoły zobowiązany jest do rozpoznania odwołania i podjęcia decyzji w
ciągu 3 dni.
„ Istnieje możliwość odwołania się od kary, o której mowa w $ 48 ust. 1 pkt.4 do dyrektora
szkoły w formie pisemnej w ciągu 5 dni od zastosowania kary. Dyrektor zobowiązany jest
do rozpatrzenia odwołania w ciągu 7 dni w formie pisemnej.
„. W przypadku niezadowalającej decyzji dyrektora szkoły, uczniowi i jego rodzicom
przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.