DYREKTOR
IZBY ADMINISTRACJI SKARBOWEJ
W ŁODZI
Łódź, 15 lutego 2024 roku
UNP: 1001-24-024152
Sprawa: Dostęp do informacji publicznej
Znak sprawy: 1001-IWK.0150.14.2024
Kontakt: Bińczyk Beata
ekspert Służby Celno-Skarbowej
tel. (42) 254-70-00 wew. 120
STOWARZYSZENIE SIEĆ OBYWATELSKA WATCHDOG
POLSKA
WATCHDOG POLSKA
e-mail: sprawa-62087Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Informacja publiczna
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej z 2 lutego 2024 r., przesłany za
pośrednictwem ePUAP , Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi przekazuje następujące
informacje:
ad) 1, 2,3,6i7:
Przede wszystkim należy wskazać, że zadania wykonywane przez asesorów Krajowej Administracji
Skarbowej (KAS) to zadania związane z wewnętrzną organizacją funkcjonowania pracodawcy, a w
przepisach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia
stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników
służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i
wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U z 2022 r. poz.
2024), nie jest wymienione stanowisko asesora. Podobnie przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju
i Finansów z dnia 27 lutego 2017 r. w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy służby celno-
skarbowej, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych (Dz.U. z 2018
r. poz. 1941) nie wymieniają stanowiska asesora. O asesorach KAS nie wspomina również Program
wieloletni „Modernizacja Krajowej Administracji Skarbowej w latach 2023—2025”, stanowiący
załącznik do uchwały nr 2 Rady Ministrów z 3 stycznia 2023 r.
Asesor Krajowej Administracji Skarbowej to pojęcie, które określa pracowników i funkcjonariuszy
Służby Celno-Skarbowej przeszkolonych i realizujących, obok innych obowiązków służbowych,
również zadania związane z badaniem kompetencji (Development Center — DC), zlecone przez
Ministerstwo Finansów. Stąd też należy zauważyć, że w ramach Izby Administracji Skarbowej w Łodzi
a
FE) Krajowa Administracja | tel.: 0-42/254-70-00 | ePUAP /3y16t3iph3/SkrytkaESP | http://www.lodzkie.kas.gov.pl 1/4
mo Skarbowa IZBA ADMINISTRACJI SKARBOWEJ W ŁODZI, ul. Kościuszki 83, 90-436 Łódź
R
2/4
nie ma osób zatrudnionych na stanowisku asesora, gdyż asesor KAS do dodatkowa funkcja, a nie
stanowisko w KAS. Stąd też zadania wykonywane przez asesorów KAS należy zakwalifikować jako
zadania związane z wewnętrzną organizacją funkcjonowania pracodawcy, a zatem informacje
dotyczące asesorów KAS nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu na
wniosek o dostęp do informacji publicznej.
ad 4)
Informacje, których Pan żąda, dotyczą bezpośrednio wydatkowania środków publicznych, jednak
ewentualne przyznanie nagrody, jako formy docenienia zaangażowania pracownika lub
funkcjonariusza wykonującego zadania asesora KAS jest uznaniowe. Z uwagi na fakt, że zadania są
zakwalifikowane jako zadania związane z wewnętrzną organizacją funkcjonowania pracodawcy,
informacje ich dotyczące nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu w trybie
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Zatem w zakresie informacji o
przyznanych nagrodach z tytułu wykonywania funkcji asesorów KAS może zostać udostępniona
Państwu jedynie kwota łączna, która w roku 2022 i 2023 w Izbie Administracji Skarbowej w Łodzi
wyniosła odpowiednio :
rok
Łączna kwota nagród
2022
4000,00 zł
2023
5000,00 zł
ad 5)
Dodatki zadaniowe dla osób realizujących zadania asesorów mieściły się w kwotach od 1000 do 1200
zł i były wypłacone w miesiącach: październik-grudzień 2021 roku.
ad 8 i 9)
W ocenie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi żądane informacje nie stanowią
informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu na wniosek o dostęp do informacji publicznej.
Dokumentacja dotycząca działań asesorów stanowi dokumentację wewnętrzną i nie podlega
udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a awanse stanowiskowe
pracowników i funkcjonariuszy łódzkiej KAS nie są powiązane z pełnieniem funkcji asesorów.
Wyjaśnić należy, iż co do zasady ustawa o dostępie do informacji publicznej znajduje zastosowanie
wyłącznie w sytuacjach, gdy spełniony jest jej zakres podmiotowy i przedmiotowy, zaś o
zakwalifikowaniu określonej informacji publicznej, decyduje kryterium rzeczowe, tj. treść i charakter
informacji. Dokonana pod tym kątem analiza żądania Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, że
powyższe informacje nie stanowią informacji publicznej. Ustawa o dostępie do informacji publicznej
nie może być i nie jest środkiem do wykorzystywania jej w celu występowania z wnioskiem o
udzielenie każdej informacji. Oznacza to, że zakres przedmiotowy ustawy wytycza i obejmuje dostęp
tylko do informacji publicznej, a nie publiczny dostęp do wszelkich informacji, co stwierdził np.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku o sygn. akt II SA/Sz 1158/16 z 22 grudnia
2016 r.).
3/4
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 sierpnia 2010 r. o sygn. akt I OSK 851/10,
dokumenty wytworzone przez podmiot zobowiązywany do udzielenia informacji publicznej, ale
służące jedynie poprawie jego funkcjonowania, nie są informacją publiczną.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi informuje ponadto, że nie otrzymał Państwa wniosku,
wysłanego 30 listopada 2023 r. Zostało to potwierdzone przez komórkę informatyczną KAS, która
przeprowadziła w tym zakresie wnikliwe czynności.
Z wyrazami szacunku
Dyrektor
Izby Administracji Skarbowej
w Łodzi
Tomasz Szymański
(podpisano kwalifikowanym
podpisem elektronicznym)
Podstawa prawna
art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r.
poz. 902)
Korespondencję otrzymują
1. Adresat,
2. aa.
4/4
Informacje dodatkowe
„Kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu.
(ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 10/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji
elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające
dyrektywę1999/93/WE, Artykuł 25, Skutki prawne podpisów elektronicznych
1. Podpisowi elektronicznemu nie można odmówić skutku prawnego ani dopuszczalności jako dowodu w postępowaniu sądowym
wyłącznie z tego powodu, że podpis ten ma postać elektroniczną lub że nie spełnia wymogów dla kwalifikowanych podpisów
elektronicznych.
2. Kwalifikowany podpis elektroniczny ma skutek prawny równoważny podpisowi własnoręcznemu.
3. Kwalifikowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie wydanym w jednym państwie członkowskim jest
uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach członkowskich.)”
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych
RODO – klauzulę informacyjną dot. przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
www.lodzkie.kas.gov.pl w zakładce Organizacja – Ochrona Danych Osobowych oraz na tablicach informacyjnych w siedzibach organów
Krajowej Administracji Skarbowej woj. łódzkiego