ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
NAGRODY I KARY
KUR
LI
LJ
1. Katalog praw ucznia wynika z przepisów prawa polskiego oraz obowiązujących
międzynarodowych aktów prawnych.
1)
2)
3)
»
5)
6)
Uczeń ma prawo do informacji, czyli do:
a) otrzymywania informacji z różnych źródeł wyrażających różne koncepcje filozoficzne
i różny światopogląd, stosownych do jegowieku i zdolności percepcji;
b) otrzymywania informacji dotyczących ucznia 0 podejmowanych w jego sprawie
decyzjach zwłaszcza o przeniesieniu do innej klasy, szkoły, ocenach, skutkach decyzji
jego dotyczących, karach, nagrodach;
c) znajomości programów nauczania, wymagań edukacyjnych, zasad i form
sprawdzania jego osiągnięć oraz ich oceniania, jawności ocen;
d) dostępu do informacji na temat życia szkolnego;
e) dostępności wiedzy o prawach i uprawnieniach warunkujących korzystanie z nich oraz
dostępności wiedzy o procedurach dochodzenia swoich praw.
Uczeń ma prawo do nauki, czyli do:
a) pobierania bezpłatnego nauczania w zakresie ramowych planównauczania;
b) nauczania w kierunku jak najpełniejszego rozwoju jego osobowości, talentów, zdolności
umysłowych i fizycznych; rozwijania szacunku do praw człowieka, szacunku do
rodziców, Ojczyzny, tożsamości narodowej, kulturowej i języka;
c) przygotowania do odpowiedzialnego życia w społeczeństwie.
Uczeń ma prawo do swobody/wolności wypowiedzi, czyli do:
a) możliwości wypowiadania się zgodnie z własnym światopoglądem;
b) możliwości wypowiadania opinii na temat spraw ważnych w życiu szkoły, klasy,
samorządu; |
c) możliwości wyrażania opinii, przedstawiania stanowiska we własnejsprawie zwłaszcza
w sytuacji konfliktu.
Uczeń ma prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, to znaczy:
a) ma możliwość uzewnętrzniania przekonań religijnychi światopoglądowych;
b) ma prawo do równego traktowania niezależnie od wyznawanej religiii światopoglądu;
c) ma prawo do tolerancji wobec mniejszości religijnej, kulturowej,etnicznej.
Uczeń ma prawo do wolności od poniżającego traktowania, co oznacza:
a) zakaz stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej;
b) poszanowanie godności ucznia — zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania,
stosowania presji psychicznej;
c) poszanowanie dobrego imienia oraz prywatnej własności ucznia.
Uczeń ma prawo dochodzenia należnych mu praw:
a) uczeń ma prawo odwołania się od decyzji nauczyciela do wychowawcy lub szkolnego
rzecznika praw ucznia, który, po rozpatrzeniu sprawy, w jego imieniu podejmuje
negocjacje z nauczycielem;
b) uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od decyzji nauczyciela lub rady
pedagogicznej do dyrektora szkoły, który zobowiązany jestw ciągu 7 dni rozpatrzyć
odwołanie i o swojej decyzji powiadomić pisemnie ucznia i jego rodziców chyba, że
przepisy stanowią inaczej;
20
cjuczeń i jego rodzice mają prawo odwołania się od decyzji dyrektora do organu
nadzorującego szkołę, w przypadku negatywnego rozpatrzenia skargi przysługuje im
prawo zwrócenia się o pomoc do rzecznika praw dziecka,
d) uczeń i jego rodzice mają prawo odwołania od wymierzonej kary, według zasad
określonych w $ 41 statutu.
2. Uprawnienia uczniowskie wynikające z prawa oświatowe go:
1) uczeń może zdawać egzamin poprawkowy na zasadach określonych w $ 94;
2) uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w $ 93;
3) rodzice ucznia mają prawo do ubiegania się o roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od
przewidywanych zgodnie z $ 84i 92 statutu.
3. Uprawnienia ucznia wynikające z wewnątrzszkolnych regulaminów, umów i zarządzeń
dyrektora dotyczących:
1) samorządności uczniowskiej — uczniowie mają prawo do:
ajopiniowania projektu oceny zachowania swoich kolegów;
b) wyłonienia w demokratycznych wyborach swoich przedstawicieli kierujących
społecznością uczniowską i działających w ich interesie;
c) uzyskania od nauczycieli pomocy organizacyjnej i merytorycznej w pracy samorządu
uczniowskiego, szczególnie w zakresie przestrzegania zasad demokracji w szkole
i organizacji wolontariatu; |
d)wyboru rzecznika praw ucznia spośród nauczycieli;
e) zgłaszania swoich problemów rzecznikowi praw ucznia, pedagogowi szkolnemu
i wychowawcy klasy;
fudziału w zagospodarowaniu sali lekcyjnej, przydzielonej klasie według projektu
zaakceptowanego przez wychowawcę.
2) przygotowania i przebiegu zajęć lekcyjnych — uczeń ma prawo do:
a) znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści
lekcji;
b) dodatkowej pomocy nauczyciela w przypadku trudności z opanowaniemtreści;
c) odpoczynku podczas przerwy międzylekcyjnej;
d) weekendów i ferii szkolnych bez zadawanych prac.
$ 34
l. W przypadku łamania praw ucznia, uczeń i jego rodzice mogą złożyć skargę do dyrektora
szkoły, który zobowiązany jest w ciągu 7 dni ją rozpatrzyć i w formie pisemnej powiadomić
o swojej decyzji zainteresowane osoby.
1) W przypadku niezadawalającej decyzji, rozstrzygnięcia skargi przez dyrektora, uczniowi
1 jego rodzicom przysługuje prawo odwołania się do rzecznika praw ucznia lub rzecznika
praw dziecka.
2.W przypadku wystąpienia sporu/ konfliktu między uczniem i nauczycielem lub innym
pracownikiem szkoły, uczeń i jego rodzice mogą wystąpić o rozstrzygnięcie sporu przez
dyrektora szkoły lub odpowiedni organ nadzorujący szkołę, o ile rozstrzygnięcie dyrektora
jest niezadowalające.
1. Uczniowie mają obowiązek:
|) przestrzegania postanowień statutu, zarządzeń dyrektora, uchwał rady pedagogicznej
i regulaminów szkolnych;
2) właściwego zachowania się podczas zajęć lekcyjnych, w szczególności:
21
a) punktualne i systematyczne przychodzenie na wszystkie zajęcia;
b) rozpoczynanie i kończenie zajęć w ustalonym porządku;
c) dbanie o wspólne dobro, ład i porządek;
d) okazywanie szacunku nauczycielom i innym uczniom;
e) prowadzenie zeszytów przedmiotowych w obowiązujący sposób;
f) umożliwianie sobie i innym uczniom pełnego uczestnictwaw zajęciach.
3) codziennego noszenia stosownego stroju szkolnego (czystego, schludnego, w stonowanych
kolorach), w tym galowego (biało-granatowego lub biało- czarnego) na uroczystości
szkolne; |
4) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do innych uczniów, nauczycieli
oraz pracowników szkoły;
5) godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz;
6)przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
7) usprawiedliwiania każdorazowej nieobecności w szkole w określony niżej jsposób:
a) usprawiedliwienie rodzice przekazują za pomocą dziennika elektronicznego w module
frekwencja zaznaczając wybrany dzień lub godziny nieobecności ucznia,
usprawiedliwienie może mieć również tradycyjną formę pisemną, która zawiera
wskazanie przyczynynieobecności i jest podpisane przez rodziców lub inne uprawnione
osoby;
b) usprawiedliwienie przesyła się lub przedkłada do wikkowawoy oddziału, nie późniejniż
do 7 dni roboczych po powrocie z nieobecności;
c) usprawiedliwienia niespełniające warunków, o których mowa w pkt.7 a, b, nie będą
uwzględniane;
d) wychowawca oddziału ma prawo nie uznać usprawiedliwienia, którego treść jest
sprzeczna ze stwierdzonym stanem faktycznym.
8) przestrzegania niżej określonych warunków korzystania z telefonów komórkowych
i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
ajobowiązuje całkowity zakaz używania urządzeń, o których mowa w pkt. 8, w trakcie
zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych, świetlicowych, bibliotecznych, przerw
międzylekcyjnych;
b) w przypadkach określonych w procedurze korzystania z telefonów iinnych urządzeń
elektronicznych na terenie szkoły dopuszcza się możliwość korzystania z tych urządzeń;
c) w przypadkach naruszenia procedury korzystania z telefonów komórkowych i innych
urządzeń elektronicznych na terenie szkoły stosuje się kary zawarte w $ 41 niniejszego
statutu.
9) przestrzegania zasad zwalniania z zajęć edukacyjnych:
a)zwolnienie ma formę pisemną;
b) jest podpisane przez uprawnioną osobę;
c)zwolnienie przekazuje się wychowawcy oddziału, a w przypadku jego nieobecności
wychowawcy wspomagającemu lub wicedyrektorowi szkoły;
d) ewidencja zwolnień uczniów prowadzona jest w sekretariacie szkoły.
10) dbania o mienie szkoły;
ll)poszanowania symboli narodowych, międzynarodowych 1 związanych z tradycją
i ceremoniałem szkoły;
12)okazywania szacunku obecnym oraz byłym nauczycielom i pracownikomszkoły;
13) dbanie o zachowanie walorów ekologicznych otoczenia szkoły i najbliższejokolicy.
2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za telefony komórkowe lub inne urządzenia
elektroniczne przyniesione przez ucznia na teren szkoły, niezwiązane z tokiem zajęć
lekcyjnych.
LJ
N
336
„ Uczeń szkoły może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
I) rzetelną naukę i wzorowe zachowanie;
2) pracę narzecz szkoły, innych uczniów;
3) wzorową postawę;
4) wybitne osiągnięcia w nauce, sporcie, sztuce,
8 37
Ustala się następujące formy nagród:
I) pochwała ustna nauczyciela w klasie, w obecności uczniów;
2) pochwała ustna dyrektora w obecności uczniów;
3) pochwała pisemna dyrektora skierowana do ucznia i jego rodziców;
4) dyplom, nagroda książkowa lub rzeczowa;
5) list pochwalny do ucznia i jego rodziców;
6) nagrody specjalne fundowane przez radę rodziców.
8 38
Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek:
l) wychowawcy klasy;
2) zespołu wychowawczego;
3) samorządu uczniowskiego;
4) rady rodziców, z zastrzeżeniem $ 38 ust. 1 pkt. 1,6.
Nagrody w formie określonej w $ 38 ust. | pkt. 3,4,5 przyznaje dyrektor po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej.
Nagrody specjalne fundowane przez radę rodziców przyznawane są przez radę rodziców na
wniosek rady pedagogicznej. Zasady przyznawania tych nagród określa regulamin rady
rodziców. |
Uczeń i jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia do przyznanej nagrody do dyrektora szkoły
w formie pisemnej, zawierającej uzasadnienie, w terminie 7 dni od dnia poinformowania
o przyznanej nagrodzie.
Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia w terminie do 7 dni od dnia złożenia pisma
i informuje w formie pisemnej rodziców ucznia o zajętym stanowisku.
W przypadku niezadowalającej decyzji dyrektora szkoły uczniowi i jego rodzicom
przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
$ 39
Wobec uczniów łamiących przepisy szkolne, w tym szczególnie postanowienia statutuszkoły
stosuje się kary, które nie mogą naruszać ich nietykalności i godności osobistej.
Nauczyciel może stosować wobec ucznia jedynie kary wymienione w $ 40.
$ 40
Ustala się następujące rodzaje kar:
I) upomnienie ustne wychowawcy klasy z informacją dla rodziców,
2) pisemne upomnienie wychowawcy klasy z informacją dla rodziców;
3) nagana wychowawcy klasy z informacją do rodziców,
LI
A
4) upomnienie ustne dyrektora z informacją dla rodziców;
5) nagana dyrektora na wniosek wychowawcy;
6) przeniesienie do równoległego oddziału za zgodą rady pedagogicznej
7) powiadomienia Policji, Kuratora, Sądu Rodzinnego ds. Nieletnich.
Możliwe kary dodatkowe, udzielane łącznie z karami ujętymi w ust. 1 to:
l) w uzgodnieniu z rodzicami ucznia — wykonanie dodatkowych czynności na rzecz
społeczności szkolnej;
2) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych, o ile nie uniemożliwi torealizacji
podstaw programowych; |
3) zawieszenie prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz;
4) odwołanie od pełnienia funkcji społecznych na terenie szkoły,
Decyzję o orzeczeniu kary, o której mowa w ust. 2, podejmuje dyrektor szkołyi przekazuje
ją uczniowi oraz jego rodzicom najpóźniej w ciągu 7 dni.
Jeżeli uczeń otrzyma karę porządkową — naganę dyrektora szkoły w formie pisemnej,ocena
roczna jest obniżona automatycznie do nagannej.
Nagana udzielona przez dyrektora szkoły trwa 1 rok.
Nagana jest udzielona przez dyrektora szkoły na wniosek wychowawcy oddziału.
Na wniosek ucznia czas trwania nagany może być skrócony. Skrócenie czasu trwania
nagany i tym samym anulowanie jej ustala komisja powołana przez dyrektora szkoły.Z prac
komisji sporządza się protokół. |
Nauczyciel o każdej wymierzonej karze powiadamia rodziców ucznia.
Na wniosek rady pedagogicznej dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty
o przeniesienie ucznia do innej szkoły za popełnienie czynów karalnych lub chuligańskich
zachowań w przypadkach:
1) jeśli zastosowane wcześniej kary nie spowodowały poprawy w postawie ucznia;
2) jeśli istnieje przekonanie, że zmiana środowiska szkolnego wpłynie korzystnie na poprawę
jego zachowania.
10. W wyjątkowych sytuacjach zastosowanie kary wobec ucznia może nastąpić łącznie lub/i
z pominięciem wymienionej w ust. 1 gradacji. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor po
zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących ucznia.
841
W przypadku kar, o których mowa w $ 40, uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołania
się do dyrektora szkoły, który zobowiązany jest do rozpoznania odwołania i wydania
decyzji w ciągu 3 dni.
W przypadku niezadawalającej decyzji dyrektora szkoły uczniowi i jego rodzicom
przysługuje odwołanie do organu nadzorującego szkołę lub do rzecznika praw dziecka.